حقوقی

اجرت المثل ایام تصرف

اجرت المثل اموال

طبق ماده 337 قانون مدنی، هرگاه کسی بر حسب اذن صریح یا ضمنی از مال غیر استیفاء منفعت کند، صاحب مال مستحق اجرت‌المثل خواهد بود، مگر اینکه معلوم شود که اذن در انتفاع مجانی بوده است.

 

اجرت المثل ایام تصرف

طبق ماده 320 قانون مدنی، نسبت به منافع مال مغصوب، هر یک از غاصبین به اندازه منافع زمان تصرف خود و مابعد خود ضامن است، اگر چه استیفاء منفعت‌ نکرده باشد لیکن غاصبی که از عهده منافع زمان تصرف غاصبین لاحِق خود بر آمده است، می‌تواند به هر یک نسبت به زمان تصرف او رجوع کند.

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: ملک موروثی داریم که از پدرم به من و مادر و برادرم ارث رسیده که از زمان فوت پدرم، مادرم و برادرم در آنجا زندگی می‌کنند و به من اجاره‌ای نداده‌اند. اگر من دادخواست اجرت‌المثل ایام تصرف بدم، آیا مبلغ اجاره به روز هم می‌شود یا کارشناس مثلا قیمت اجاره ۴ سال پیش را به قیمت همان ۴ سال پیش محاسبه می‌کند؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: در خصوص اجرت‌المثل طلا، اساسا آیا امکان دریافت اجرت‌المثل وجود دارد؟ طرح چنین دعوایی قابلیت استماع دارد یا خیر؟


– پاسخ:  اگر در اختیار دیگری قرار گرفته و استفاده نموده قابل مطالبه است

 

+ پرسش: اگر هم اکنون بعد از هشت سال دادخواست اجرت‌المثل ایام تصرف ملک مشاعی که یک‌چهارم آن متعلق به من است را بدهم(هشت سال پیش تا الان)، کارشناس شاخص تورم را برای سال‌های گذشته محاسبه می‌کند یا من هر چقدر دیرتر بگیرم ضرر می‌کنم؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: بنده آپارتمان خودم را سال گذشته برای ۱۲ ماه اجاره دادم و در آن اجرت‌المثل ایام تصرف روزی پانصد هزار تعیین شده است. مستاجر فقط چهار ماه اول اجاره پرداخت کرد و بعد از آن اجاره نداد. بنده دو ماه بعد یعنی در ماه ششم، شکایت کردم و درخواست فسخ قرارداد نمودم. دادگاه چند ماه بعد حکم به فسخ قرارداد از همان تاریخ شکایتم یعنی ماه ششم و تخلیه ملک داد. سوالی که دارم این هست که برای ماه‌های بعد از فسخ قرارداد، آیا می‌توانم مطالبه اجرت‌المثل ایام تصرف کنم یا اینکه اجرت‌المثل ایام تصرف فقط برای روزهای بعد از پایان یکساله قرارداد اجاره هست و فقط می‌توانم مطالبه اجور معوقه کنم؟ در اجاره نامه‌ام این ۲ جمله نوشته شده است: چنانچه مستاجر مورد اجاره را راس تاریخ انقضا تخلیه کامل ننماید، موظف است روزانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به عنوان اجرت‌المثل ایام تصرف بعد از اتمام قرارداد به موجر بپردازد. طرف فسخ کننده در صورت فسخ زود هنگام ملزم به پرداخت ضرر و زیان طرف دیگر می‌باشد.


– پاسخ: 0

+ پرسش: در جریان پرونده درخواست اجرت‌المثل ملک، می‌خواهم شاهد ببرم که شریکم بدون اجازه من و بدون پرداخت اجاره از این ملک استفاده می‌کند، شاهد دارم ولی شاهدم از ترس شریکم میگه به شرطی شهادت میدم که از هویت من باخبر نشه. آیا این ممکن هست؟


– پاسخ: خیر امکان مخفی نگه داشتن شاهد وجود ندارد.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا