وکیل مشهد

وکیل دیوان عدالت اداری مشهد

دیوان عدالت اداری یک سازمان قضایی است که در کشور وجود دارد و مسئولیت اصلی آن، بررسی و رسیدگی به دعاوی و شکایات عمومی علیه مقامات و نهادهای دولتی است. این سازمان برای تضمین عدالت و اصلاح اشتباهات اداری و قانونی در عملکرد دولت و سازمان‌های دولتی فعالیت می‌کند.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

دیوان عدالت اداری به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود:

1. شعب دیوان عدالت اداری: این شعبه‌ها مسئولیت رسیدگی به دعاوی و شکایات شهروندان علیه دولت و نهادهای دولتی را دارند. شعب دیوان عدالت اداری شامل دو بخش است:

– شعب بدوی: در این شعبه‌ها، دعاوی و شکایات در مرحله اولیه بررسی و رسیدگی می‌شوند.

– شعب تجدیدنظر: در صورتی که در شعب بدوی رای صادر شده و طرف‌ها با آن مخالفت کنند، می‌توانند در شعب تجدیدنظر درخواست تجدیدنظر کنند.

2. هیات عمومی دیوان عدالت اداری: این هیأت تشکیل شده از قضات حرفه‌ای است که صلاحیت رسیدگی به مقررات دولتی خلاف شرع، قانون یا خارج از صلاحیت قوه مجریه را دارند. آنها در مواردی که به علت اهمیت یا پیچیدگی بیشتر نیاز به بررسی دقیق تر دارند، مسئولیت رسیدگی را به عهده می‌گیرند.

3. هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری: این هیأت‌ها مسئولیت رسیدگی ابتدایی به مواردی را که در صلاحیت هیأت عمومی است دارند. آنها در بررسی اولیه موارد، تصمیم‌گیری می‌کنند و در صورت لزوم موارد را به هیأت عمومی ارجاع می‌دهند.

4. دفاتر استانی دیوان عدالت اداری: اصلی‌ترین دفتر دیوان عدالت اداری در شهر تهران قرار دارد، اما به منظور ایجاد دسترسی آسان‌تر برای شهروندان در سراسر کشور، دفاتر استانی در مراکز استان‌ها تاسیس شده است. این دفاتر وظیفه پذیرش و ثبت دعاوی و شکایات شهروندان را بر عهده دارند و در صورت نیاز به راهنمایی شهروندان همکاری می‌کننددیوان عدالت اداری یک سازمان قضایی است که وظیفه رسیدگی به دعاوی و شکایات علیه مقامات و نهادهای دولتی را دارد. این دیوان به منظور تضمین عدالت در عملکرد دولت و سازمان‌های دولتی فعالیت می‌کند و دارای ساختاری تشکیل شده از شعب دیوان، هیات عمومی، هیات‌های تخصصی و دفاتر استانی است.

شعب دیوان عدالت اداری مسئولیت رسیدگی به دعاوی و شکایات شهروندان علیه دولت و نهادهای دولتی را بر عهده دارند. این شعب شامل شعب بدوی و شعب تجدیدنظر است. شعب بدوی در مرحله اولیه دعاوی و شکایات را بررسی و رسیدگی می‌کنند، و در صورتی که طرف‌ها با رای صادر شده مخالفت کنند، می‌توانند در شعب تجدیدنظر درخواست تجدیدنظر کنند.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری تشکیل شده از قضات حرفه‌ای است و صلاحیت رسیدگی به مقررات دولتی خلاف شرع، قانون یا خارج از صلاحیت قوه مجریه را دارند. آنها در مواردی که به علت اهمیت یا پیچیدگی بیشتر نیاز به بررسی دقیق تر دارند، مسئولیت رسیدگی را به عهده می‌گیرند.

هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری نیز مسئولیت رسیدگی ابتدایی به مواردی را که در صلاحیت هیأت عمومی است دارند. آنها در بررسی اولیه موارد تصمیم‌گیری کرده و در صورت لزوم موارد را به هیأت عمومی ارجاع می‌دهند.

دیوان عدالت اداری در شهر تهران مستقر است ولی به منظور سهولت در دسترسی مردم در سراسر کشور، دفاتر استانی در مراکز استان‌ها ایجاد شده است. این دفاتر وظیفه پذیرش و ثبت دعاوی و شکایات شهروندان را بر عهده دارند و در صورت لزوم به راهنمایی مراجعان می‌پردازند.

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری معمولاً متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی دارد مانند سابقه و تجربه وکیل، مشکلات و پیچیدگی مورد رسیدگی، مقدار زمان و تلاشی که وکیل برای پرونده صرف می‌کند، شهر و محل ارائه خدمات وکیل، و همچنین توافقات مالی بین وکیل و موکل.

در مقایسه با وکلای دادگاه‌های عمومی، هزینه وکیل دیوان عدالت اداری ممکن است کمتر باشد. این به دلیل این است که در دیوان عدالت اداری، رسیدگی به دعاوی و شکایات بدون حضور طرفین در جلسات دادرسی انجام می‌شود، بنابراین میزان زمان و تلاشی که وکیل برای حضور در دادگاه صرف می‌کند، کاهش می‌یابد. با این حال، هزینه وکیل همچنان به عوامل دیگری که ذکر شد، وابسته خواهد بود.

در نهایت، انتخاب بهترین وکیل دیوان عدالت اداری برای پرونده شما می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند و از خسارت‌های آتی جلوگیری کند. قبل از انتخاب وکیل، مناسب است با وکلای مختلف مشاوره کنید و قیمت‌ها و سابقه کار آنها را مقایسه کنید تا تصمیم مناسبی بگیرید. همچنین، ممکن است بتوانید در صورت دارا بودن شرایط، با وکیل در مورد قرارداد و هزینه توافق کنید.

کمیسیون ماده ۹۹

کمیسیون ماده ۹۹ یک سازمان است که با هدف پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی بدون مجوز، فعالیت می‌کند. این کمیسیون معمولاً در شهرها و مناطق شهری فعالیت دارد و مسئولیت صدور رای های قانونی درباره ساخت و سازهای غیرمجاز را بر عهده دارد.

اگر ساخت و سازها در مکان‌هایی بیرون از محدوده شهری انجام شده باشند و در طرح جامع شهری قرار گرفته باشند، کمیسیون ماده ۹۹ می‌تواند رایی بدهد که بنا باید تخریب و از بین برده شود. اما اگر ساخت و ساز در محدوده خارج از طرح جامع انجام شده باشد، کمیسیون ممکن است تصمیم بگیرد تا با دریافت جریمه نقدی معادل ۵۰ تا ۷۰ درصد ارزش تعیین شده برای بنا، ساختمان را مجاز بشناسد.

مهم است به یاد داشته باشید که تصمیمات کمیسیون ماده ۹۹ در برابر اعتراضات ممکن است تجدید نظر نشوند. بنابراین، در صورتی که شخص معترض به تصمیم کمیسیون باشید، شما می‌توانید در سه ماه اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری مطرح کنید. دیوان عدالت اداری مسئول بررسی و رسیدگی به این اعتراضات است و مرجع نهایی برای حل و فصل مسائل مربوط به کمیسیون ماده ۹۹ محسوب می‌شود.

راهنمای تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری

برای تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری، مراحل زیر را می‌توان دنبال کرد:

1. فعال‌سازی کد ملی: اگر کد ملی شما به هر دلیلی غیرفعال شده است، قبل از ثبت دادخواست باید به سازمان ثبت احوال مراجعه کرده و فعال‌سازی کد ملی خود را درخواست دهید.

2. ثبت نام در سامانه ثنا: قبل از ثبت دادخواست، شاکی باید در سامانه ثنا ثبت نام کند. این کار امکان مطلع شدن از مراحل پرونده را با استفاده از شماره ثبت و رمز پرونده فراهم می‌کند.

3. تهیه دادخواست: دادخواست باید به زبان فارسی و روی برگه‌های مخصوص تهیه شود. در دادخواست باید مواردی مانند ادعا و ترتیب آثار قانونی آن ذکر شود.

4. تقدیم دادخواست: پس از تهیه دادخواست، باید آن را به شعبه دیوان عدالت اداری تقدیم کنید. تقدیم دادخواست ضروری است برای آغاز رسیدگی به ادعاها و دعاوی در دیوان.

مهلت تقدیم دادخواست در دیوان عدالت اداری برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج کشور شش ماه از تاریخ ابلاغ رأی یا تصمیم قطعی مرجع مربوط است.

لازم به ذکر است که اگر ادعا یا تضییع حق مربوط به دعوی در دادخواست مشخص نشده و ترتیب آثار قانونی آن ذکر نشده باشد، شعب دیوان عدالت اداری نمی‌توانند به دعوی رسیدگی کنند.

محتویات دادخواست در دیوان عدالت اداری

ماده ۱۸ قانون دیوان مقرر می‌دارد دادخواست باید حاوی نکات ذیل باشد:

الف) مشخصات شاکی

نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، کدملی، شغل، شماره ثنا، تابعیت واقامتگاه برای اشخاص حقیقی. (اعم از اصیل وکیل و یا قائم مقام ذی سمت

تبصره: در صورت فوت مالک یا ذی نفع، وراث با ارائه گواهی انحصار وراثت می‌توانند در دیوان اقامه دعوی نمایند.

نام، نام مؤسسه یا شرکت، شماره ثبت، اقامتگاه اصلی و شماره تلفن تماس برای اشخاص حقوقی ضروری است

ب) مشخصات طرف شکایت

نام و نام خانوادگی، سمت و نشانی دقیق محل کار مأمور دولت در صورت امکان.

نام کامل دستگاه‌های موضوع ماده ۱۰ این قانون به نحوی که ابلاغ اوراق دادرسی به سهولت ممکن باشد.

پ) نام ونام خانوادگی و اقامتگاه وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی شاکی، در صورت تقدیم دادخواست توسط آنان

ت) موضوع شکایت وخواسته

موضوع شکایت و خواسته می‌بایست صریح و منجز باشد. از طرح خواسته‌های متعدد در ضمن یک دادخواست که با یکدیگر ارتباط ندارند خودداری شود.

ث) شرح شکایت

– از نوشتن متن‌های طولانی اجتناب شود و مطالب به صورت خلاصه، بدون ابهام و عاری از خط خوردگی و غلط املایی نوشته شده و قبل از ارائه به دیوان ابتدا تصحیح وپس از اصلاح به دیوان تقدیم شود.

ج) مدارک و دلایل مورد استناد

– درثبت غیر الکرونیک دادخواست و کلیه مدارک و ضمائم پیوستی باید به تعداد طرف شکایت بعلاوه یک نسخه باشد.

تذکر: کلیه مدارک و ضمائم قبل ازتحویل تفکیک و هر دسته پیوست یک برگ دادخواست گردد.

اثبات ادعا و احراز استحقاق مدعی، بستگی تام به مدارک و دلایل ابرازی او و ارزش اعتبار آن‌ها دارد و مستندات مدعی از جمله مهم‌ترین وسایل کشف حقیقت و عمده‌ترین دلایل در احقاق حق محسوب می‌شود و اغلب بدون ارائه اسناد و مدارک معتبر احقاق حق و نیل به مقصود میسر نیست.

دلایل و مدارک مثبت هر دعوی را از جهت موضوعی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

اول: دلایل و مدارکی که مثبت وجود حق و موید تعلق آن به مدعی می‌باشد.

دوم: دلایل ومدارکی که مبین تعدی و تجاوز مدعی علیه نسبت به حق مورد ادعا می‌باشد.

دلایل مثبت دعاوی در دیوان عدالت اداری همان است که در ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی و نیز در قانون آیین دادرسی مدنی تحت عناوین اقرار، اسناد، شهادت، امارت، کارشناسی و غیره بیان شده است و به همین جهت شاکی باید برای اثبات دعوی خود کلیه مدارک و دلایل مثبت دعوی را در دادخواست متذکر شود و به تمام آن‌ها اعم از اینکه در اختیار او یا نزد طرف شکایت و یا سایر واحدهای دولتی باشد استناد نماید.

تبصره: ذکر مستندات و مواد قانونی جهت تسهیل و تسریع در رسیدگی و احقاق حق مؤثر است.

برابر ماده ۲۰ قانون، رونوشت یا تصویر خوانا و گواهی شده اسناد و مدارک مورد استناد می‌بایست پیوست داد خواست شود و تصویر مدارک باید در دفاتر خدمات قضایی یا دفاتر دیوان مستقر در مراکز استانها و یا دفاتر دادگاههای عمومی دفاتر اسناد رسمی یا وکیل شاکی یا واحد‌های دولتی و عمومی تصدیق شود.

چ) امضاء یا اثر انگشت شاکی یاوکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی وی یا امضاء و مهر شخص حقوقی ذیل دادخواست باشد.

ح) مدرک اثبات کننده سمت برای اشخاص حقوقی و نمایندگان قانونی

تبصره: شاکی علاوه بر شماره ثبت ثنا می‌تواند نشانی پستی، نشانی پست الکترونیکی یا شماره تلفن همراه یا نمابر خود را به منظور ابلاغ اوراق اعلام نماید که در این صورت امر ابلاغ به یکی از طرق مزبور کافی است.

وکیل دیوان عدالت اداری در مشهد

در مجموعه ما، شما می‌توانید بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در مشهد را پیدا کنید. وکلای ما دارای تخصص و تجربه بالا در زمینه دیوان عدالت اداری هستند و می‌توانند به شما مشاوره حقوقی ارائه دهند. آنها همواره با دانش به روز خود و آگاهی از تغییرات قوانین دیوان عدالت اداری، برای حل مشکلات شما در این حوزه آماده هستند. تخصص و توانمندی‌های مجموعه در رزومه‌ی آنها مشخص است.

همچنین، مجموعه ما در مرحله انتهایی نیز به پیگیری رضایت شما اهمیت می‌دهد و تلاش می‌کند تا وکیل شما بهترین خدمات را ارائه کند و رضایت شما را جلب کند.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: در روند یک پرونده که از شهرداری به خاطر استفاده از یک قطعه زمین برای تعریض خیابان شکایت شده، وکیل شهرداری لایحه ارسال کرده‌اند که مستند به تبصره ۷ قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری‌ها مصوب ۱۳۷۰ نحوه تعیین قیمت عادله اراضی در مورد شهرداری‌ها لغو می‌گردد. ظاهرا لغو قیمت عادله باعث می‌شود زمانی که کارشناس قیمت گذاری می‌کند این قیمت‌گذاری مادام‌العمر باشد و هیچ موقع باطل نشود و اگر عادله نبود قیمت کارشناس فقط شش ماه اعتبار داشت و در این صورت اگر پرونده چند سال طول بکشد نمی‌توان بر روی به روز نبودن قیمت درخواست کارشناس کرد. آیا واقعا در تعیین قیمت اراضی مورد نیاز شهرداری، به روز بودن و عادله بودن حذف می‌شود؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: مستند بر ماده ۱۰۱ قدیم شهرداری معابر ناشی از عمل تفکیک به رایگان متعلق به شهرداری می‌باشد. شرایط اینکه معبر یا خیابانی شامل این قانون بشه چیست؟ آیا همه معابر شامل می‌شوند و یا فقط معابری که برای دسترسی یک زمین تفکیک شده نیاز است؟ اگر وجود معبر برای زمین تفکیک شده تاثیر خاصی نداشته باشد و برای دسترسی شهری به زمین‌ها و اماکن دیگر ایجاد شود شامل این قانون می‌شود. در کل چه معابری شامل قانون می‌شود؟ ظاهرا ماده ۱۰۱ شهرداری جدید بعد از سال ۹۰ تصویب شده ومالکیت رایگان شهرداری حذف شده اما در مورد زمینی صحبت می‌کنم که قبل از سال ۹۰ به معبر تبدیل شده و آیا ماده ۱۰۱ جدید عطف به‌ماسبق میشود؟ و این گونه می‌توان با استناد به عطف به‌ماسبق شدن این مورد قانونی را چون قانون عوض شده است در محاکم دادگاهی رد کرد؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: پرسنل قراردادی با ۲۱ سال سابقه در بیمارستان هستم. به علت عمل مادرم با ۳۰ روز مرخصی استحقاقی و ۵ ماه مرخصی بدون حقوق من موافقت نشد و من مجبور به ترک محل کار خود شدم. الان چطور می‌تونم اخراج نشم و سنوات مالی من به عنوان غیبت از بین نره؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: من سال قبل دی ماه از کارفرما بابت عدم تسویه حساب و پرداخت عیدی و سنوات شکایت کردم و رای هیات تشخیص به نفع من صادر شد. بعد از چند روز کارفرما اعتراض زد و زمان برای جلسه هیات حل اختلاف تعیین شد. روز مراجعه به اداره کار شعبه‌ای که برای ما تعیین شده بود. دعوا شد و مسئول رسیدگی به معنای واقعی عصبانی بود. من که مراجعه کردم گفت طرفت اومده؟ و یک بار صدا کرد و کسی مراجعه نکرد. بعد از من پرسید که تو خواهانی یا خوانده و وقتی گفتم من اعتراض ندارم گفت پس بیا امضا کن. وقتی من امضا کردم گفت، برو بیرون یک پرینت بگیر برای من بیار و وقتی من اومدم یک خانم وکیلی داشتن صحبت میکردن که اطلاعاتی که می‌دادن منطبق با شرایط من بود و من حس کردم قاعدتا ایشون وکیل شرکت باشه. برای همین از خانم کارشناس پرسیدم که کسی از جانب شرکت مراجعه نکرد؟ و ایشون گفتن نه، من الان دسترسی ندارم، بعدازظهر سامانه رو‌ نگاه می‌کنم و رای صادر می‌کنم. حالا این شک در ذهن من به وجود اومد که ایشون برای اینکه کار رو از سر خودش باز کنه به من نگفته که اون خانم وکیل شرکت بوده(چون امضا رو از من پیش پیش گرفته)، در اینصورت من باید به کجا شکایت کنم و اصولا رای هیات حل اختلاف از چه راهی قابل اعتراض است؟


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

9 دیدگاه

  1. باسلام بنده کارمند رسمی دادگستری هستم و استعفا دادم و با استعفا مخالفت شده، آیا با شکایت در دیوان عدالت اداری میشه رای گرفت؟

    1. باسلام
      امکان شکایت وجود دارد و براساس نوع استخدام شما و شرایط قرارداد استخدامی امکان نتیجه گرفتن وجود دارد.

  2. سلام چک بنفش هست و دو امضا ضامن پشتش. میشه علیه‌ ظهرنویس شکایت کرد به عنوان ضامن چک؟

  3. با سلام، بنده طی حادثه کاری دچار صدمات و جراحات شدم و به مدت یک‌سال قادر به فعالیت کاری نبودم. حالا با توجه به این که کارگر ساده نبودم و صنعت‌کار بودم و درآمد خوبی داشتم، پس از دریافت دیه و ارش‌ بابت صدمات و جراحات از بیمه، قادر به مطالبه غرامت مازاد بر دیه اول هستم یا نه؟ قابل ذکر است بیمه بنده تعهد حوادث منجر بر غرامت مازاد بر دیه اول را دارد.

    1. سلام
      خیر با دریافت دیه دیگر هیچ مبلغی قابل دریافت نیست

  4. سلام وقت بخیر من کنافکار هستم، از زمستون با یک پیمان کاری شریکی کار کردم. بعد الان میگه دستمزد ۲۵ میلیونه در حالی که بیشتر از این‌هاست. قراردادی هم ندارم ولی مبلغ پویایی که برام زده معلومه. فاکتور کارهایی هم که زدیم پیش شرکت‌ها هست. خواستم یه راه‌حلی برام بذارید ببینم راه شکایتی هست یا نه؟

  5. سلام خدمت وکیل دیوان عدالت اداری مشهد، پس از اتمام تحصیلات در مرکز تربیت معلم و آغاز به کار اینجانب، برای بنده بیمه تامین اجتماعی انتخاب شده است، در حالی که دانشجویان تربیت معلم پس از آغاز به کار دارای دو سال سابقه در صندوق بازنشستگی کشوری هستند و اشتباه بزرگی صورت گرفته است. امکان شکایت هست؟

  6. با سلام، پرستار هجده سال سابقه هستم که به دلیل مشکلات، درخواست جابجایی بخش دادم موافقت نکردند. الان می‌خوام استعفا بدم، چکار کنم که بتونم مرخصی استحقاقی هشت ماه‌ام رو هم بگیرم؟ میشه قبل از استعفا درخواست مرخصی استحقاقی کنم؟ در صورت عدم موافقت بعد از یک ماه ترک کار کنم یا حتما باید استعفا بدم؟ آیا باید از دیوان عدالت اداری پیگیری کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا