حقوقی

اثبات وقوع بیع

طبق تعریف قانون مدنی در ماده 338، بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم. بنابر تعریف بیعT بیع عقدی است تملیکی، بیع از عقود معوض است و مبیع باید عین باشد.

1) معنی تملیکی بودن بیع: منظور از تملیکی بودن عقد بیع این است که انتقال مبیع به خریدار و ثمن به فروشنده با ایجاب و قبول واقع شود. همین که خریدار و فروشنده درباره مبادله دو کالا و شرایط آن توافق کنند، مبیع و ثمن خود به خود مبادله می‌شود و نیاز به ایجاد تعهد و اجرای آن ندارد.

2) معنی معوض بودن بیع: بیع عقدی است معوض، یعنی عین مال که فروخته می‌شود با مال دیگر (که امروز بطور معمول پول است) مبادله می‌شود. این وصف، بیع را از تمام انواع عقود رایگان ممتاز می‌سازد. زیرا، در اینگونه قرارداد‌ها، یا مالی بدون هیچگونه عوض به دیگری واگذار می‌شود، یا اگر تعهدی نیز بر انتقال گیرنده شرط شود، بین این تعهد و موضوع اصلی رابطه علیت به وجود نمی‌آید.

3) مبیع باید عین باشد: عین عبارت از مالی است که وجود مادی و محسوس دارد و بطور مستقل مورد داد و ستد قرار می‌گیرد نه به عنوان ثمره تدریجی از عین دیگر. بطور معمول، وقتی می‌گویند عین مالی مورد انتقال قرار گرفت، مقصود عین و منافع آنست. ولی گاه نیز ممکن است منفعت مالی در اثر قرارداد به شخص دیگر منتقل شود. در این صورت عین را «مسلوب المنفعه» می‌نامند.

مراحل و نحوه اثبات وقوع بیع

1. تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا:

– مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا سایت adliran.ir.

– انتخاب گزینه سامانه احراز هویت بر خط.

2. تنظیم دادخواست:

– استفاده از نمونه دادخواست‌های موجود.

– کمک گرفتن از مشاور یا وکیل.

3. ثبت دادخواست:

– مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی.

– ارائه نام کاربری و رمز عبور حساب ثنا.

– تحویل مدارک لازم.

– پرداخت هزینه دادرسی.

4. ارسال دادخواست به دادگاه صالح:

– دریافت پیامک ثبت دادخواست و تشکیل پرونده.

– دریافت تاریخ و ساعت جلسه رسیدگی.

5. حضور در جلسه دادگاه:

– ارائه ادله اثبات و دفاعیات.

– حضور شهود در صورت نیاز.

6. صدور رای دادگاه:

– بررسی ادله و اظهارات طرفین.

– صدور و ابلاغ رای مقتضی.

+ پرسش: یک قولنامه سال ۱۳۵۵ نوشته شده بین دونفر خریدار و فروشنده، آن فروشنده فوت کرده و وارثین فروشنده قبول ندارن که قولنامه صحیح هست، قولنامه توسط خود فروشنده نوشته شده و اثر انگشت زده پای قولنامه، چون اثر انگشت فروشنده بعد از ۵۰ سال تقریبا قابل تشخیص نیست و جوهرش از بین رفته آیا می‌توان به کارشناسی خط ارجاع داد قولنامه رو؟ چون دستخط خود فروشنده رو انکار نمیشه کرد و وارثین میگن اثر انگشت مهمتره، آیاارجاع به کارشناس خط بهتر هست یا کارشناس اثر انگشت؟


– پاسخ: دادخواست اثبات مبایعه نامه مطرح کنید و تقاضای ارجاع به کارشناس خط و امضا بدهید.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا