حقوقی

تهاتر با شهرداری

تهاتر با حق مشرفیت شهرداری

حق مطالبه بخشی از ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمومی را حق مرغوبیت و یا تشرف می‌گویند.

+ پرسش: ۳۰ سال قبل ساختمانی دوطبقه ساخته‌ام و هم اکنون دنبال صدور مجوز جهت تخریب و ایجاد ساختمانی ۴ طبقه می‌باشم. این ملک از دو ضلع همجوار به کوچه (یک ضلع به کوچه ۱۰ متری و از ضلع دیگر به کوچه‌ای بن بست ۶ متری) و از دو ضلع دیگر همجوار به دو خانه می‌باشد. بر اساس طرح مصوب که ۶ متری در طرح تعریض گذر (به ۱۰متری) قرار گرفته است. شهرداری ناحیه به استناد مصوبات شورای اسلامی شهر تقاضای واگذاری مالکیت و کلیه حقوق متعلقه عینیه و فرضیه را برای ۳۱.۸۵ متر مربع از مسیر را نموده (تهاتر ۳۱.۸۵ متر مربع مورد مسیر با حق مشرفیت و صدور مجوز و صدور وصول عوارض بر اساس مساحت اولیه) است. آیا اساسا حق مشرفیت در این مورد مصداق قانونی دارد؟ آیا میزان مطالبه شهرداری با میزان محاسبات حق مشرفیت ارزش یکسانی دارند؟ مساحت ملک ۵۲۴.۵ است و مساحت باقیمانده ۴۹۴.۰۵ متر مربع خواهد شد.


– پاسخ: طبق توضیحات مطالبه شهرداری قانونی است و میزان نرخ آن بسته به قیمت ملک و منطقه و نهایت نظر کارشناسی است

+ پرسش: چنانچه مقداری از زمینی قبل از سال 1358 (پیش از تصویب قانون راجع به مرغوبیت) در طرح برنامه‌های شهرداری قرار گرفته و طرح نیز اجرا شده باشد اما در خصوص ارزش زمین واقع در طرح و ارزش حق مشرفیت و مرغوبیت نسبت به مابقی زمین بین مالک و شهرداری توافق نشده باشد و مالک بعد از سال 1358 اقامه دعوا جهت مطالبه وجه زمین واقع در طرح را بنماید، با توجه به اجرای طرح، آیا حق مرغوبیت ما‌بقی زمین از وجه زمین کسر می‌شود؟


– پاسخ وکیل شهرداری مشهد: با توجه به قانون راجع به لغو مرغوبیت و ماده 10 قانون لایحه قانونی نحوه‌ی خرید و تملک اراضی و املاک که قید شده: «… ولی تعیین بهای آن و یا حقوق و خسارات متعلقه منجر به صدور نظر قطعی در مراجع ذی‌صلاح نشده باشد و یا به تصرف مجری طرح در نیامده باشد، بها و حقوق و خسارات مربوط به شرح زیر پرداخت خواهد شد. بدون کسر حق مرغوبیت قیمت زمین واقع در طرح مورد حکم قرار می‌گیرد.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا