حقوقی

اعسار از پرداخت محکوم به

مطالبه محکومُ به

طبق ماده 7 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، اگر استیفای محکوم‌ به از طرق مذکور در این قانون ممکن نگردد محکوم‌علیه به تقاضای محکوم‌له تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته‌ شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکوم‌له حبس می‌شود. چنانچه محکوم‌علیه تا سی روز پس از ابلاغ اجرائیه، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خویش را اقامه کرده ‌باشد حبس نمی‌شود، مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود.

چنانچه محکوم‌علیه خارج از مهلت مقرر در این ماده، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خود را اقامه کند، هرگاه محکوم‌له آزادی وی را بدون اخذ تامین بپذیرد یا محکوم‌علیه به تشخیص دادگاه کفیل یا وثیقه معتبر و معادل محکوم‌به ارائه نماید، دادگاه با صدور قرار قبولی وثیقه یا کفیل تا روشن شدن وضعیت اعسار از حبس محکوم‌علیه خودداری و در صورت حبس، او را آزاد می‌کند. در صورت رد دعوای اعسار به موجب حکم قطعی، به کفیل یا وثیقه‌ گذار ابلاغ می‌شود که ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ واقعی نسبت به تسلیم محکوم‌علیه اقدام کند.

در صورت عدم تسلیم ظرف مهلت مذکور حسب مورد به دستور دادستان یا رئیس دادگاهی که حکم تحت نظر آن اجراء می‌شود نسبت به استیفای محکوم‌به و هزینه‌های اجرائی از محل وثیقه یا وجه‌ الکفاله اقدام می‌شود. در این مورد دستور دادگاه ظرف مهلت ده روز پس از ابلاغ واقعی قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر است. نحوه صدور قرارهای تامینی مزبور، مقررات اعتراض نسبت به دستور دادستان و سایر مقررات مربوط به این دستورها تابع قانون آیین دادرسی کیفری است.

 

اثبات اعسار

طبق ماده 7 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، در مواردی که وضعیت سابق مدیون دلالت بر ملائت وی داشته یا مدیون در عوض دین، مالی دریافت کرده یا به هر نحو تحصیل مال کرده باشد اثبات اعسار برعهده اوست مگر اینکه ثابت کند آن مال تلف حقیقی یا حکمی شده است در این صورت و نیز در مواردی که مدیون در عوض دین، مالی دریافت نکرده یا تحصیل نکرده باشد هرگاه خوانده دعوای اعسار نتواند ملائت فعلی یا سابق او را ثابت کند یا ملائت فعلی یا سابق او نزد قاضی محرز نباشد ادعای اعسار با سوگند مدیون مطابق تشریفات مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی پذیرفته می‌شود.

طبق ماده 9 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، مدعی اعسار باید صورت کلیه اموال خود شامل تعداد یا مقدار و قیمت کلیه اموال منقول و غیرمنقول، به‌ طور مشروح، مشتمل بر میزان وجوه نقدی که وی به هر عنوان نزد بانک‌ها و یا موسسات مالی و اعتباری ایرانی و خارجی دارد، به همراه مشخصات دقیق حسابهای مذکور و نیز کلیه اموالی که او به هر نحو نزد اشخاص ثالث دارد و کلیه مطالبات او از اشخاص ثالث و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک‌سال قبل از طرح دعوای اعسار به بعد را ضمیمه دادخواست اعسار خود کند.

در مواردی که بار اثبات اعسار برعهده مدیون است و نیز در مواردی که سابقه ملائت او اثبات شده باشد هرگاه مدیون بخواهد ادعای خود را با شهادت شهود ثابت کند باید شهادتنامه کتبی حداقل دو شاهد را به مدتی که بتوانند نسبت به وضعیت معیشت فرد اطلاع کافی داشته باشند به دادخواست اعسار خود ضمیمه نماید.

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: یک سفته ۱۰۰ میلیونی بدون تاریخ از سال ۱۴۰۰ در دست داشتم که هرکاری کردم پولم رو پس نداد و مجبور شدم شهریور ۱۴۰۲ بذارم اجرا. چندبار جلسه داشتیم اما حاضر نشد، بعد که محکوم شد اعسار زد. در جلسه اعسار حاضر شد و دوتا شاهد آورد، هرکدام چیزی گفتن و سند خانه به نامش بود که اعسار او رد شد. یک ماه هم گذشته و اعتراضی نگذاشته، گفتن یکم تشریف بیار کارهای اجرای احکام رو انجام بده. به نظر شما چقدر دیگر طول میکشه؟گام‌های بعدی چی هست؟ راهکارهایی که بهتر است انجام بدم چیست؟


– پاسخ: از دادگاه درخواست صدور برگ اجرایی نمایید و پس از صدور اجراییه و گذشت مدت زمان 10 روز می توانید از طریق اجرای احکام توقیف اموال را انجام بدهید.

+ پرسش: مقدار ۳۰۰ میلیون پول و ۲۰۰ گرم طلا دادم به کسی و در قبالش بابت ۳۰۰ تومان و معادل قیمت طلا‌ها سفته گرفتم. در نهایت کار به شکایت رسید و گیرنده محکوم شد به کل مبلغ سفته‌ها، حالا رفته اعسار زده، در جلسه بدوی من ۲۰۰ گرم طلا رو ذکر کردم و نه خودش و نه وکیلش دفاعی نکردند، منم مدرکی ندارم بابت ۲۰۰ گرم چون سفته گرفته بودم. میشه در جلسه اعسار به این ۲۰۰ گرم طلا که در حکم بدوی اومده و دفاعی هم نکرده اشاره کنم که حالا اعسارش رد بشه یا پیش قسطش رو بالا بزنن یا در جلسه اعسار هم حتما نیازه که من دادن این ۲۰۰ گرم طلا رو اثبات کنم؟ چون مطمئنم محکوم دریافتش رو انکار میکنه و قطعا همه دار و ندارش هم انتقال داده که بگه ندارم، چطور میشه با توجه به اینکه در بدوی دفاعی نکردن برای طلاها در اعسار ازش استفاده کنم؟


– پاسخ: پیش قسط و اقساط بر مبنای وضعیت مالی فعلی محکوم علیه تعیین می شود. چنانچه شما دلایل و مستنداتی مثبت ملائت وی در اختیار دارید می توانید ارائه کنید. بابت اثبات طلا هم باید مدرک داشته باشید.

+ پرسش: متهم پرونده سرقت بلافاصله بعد از اجرائیه حکم، دادخواست اعسار داد ولی به دلیل عدم کارشناسی قیمت رد مال، دادخواست ایشان رد شد. الان بعد از گذشت شش ماه از صدور اجرائیه و اتمام مهلت سی روزه می‌تواند مجددا دادخواست اعسار بدهد؟


– پاسخ: بله امکان درخواست اعسار مجدد وجود دارد.

+ پرسش:  شد سال گذشته بعد از رمضان عروسی بگیرد اما در بین راه پیام داد که من اونجا نمیام و طلاق می‌خوام. چون پسرم سواد ندارد و از طرفی هم به بیماری اعصاب و روان دچار شد، به جلسات دادگاه نرفت و سومین جلسه هم در بیمارستان بستری بود. الان حکم جلب گرفتند و آمدن به شهر ما، پسرم واقعا هیچی نداره و تنها حقوق بهزیستی که ماهی ۹۰۰ هزار تومن هست هم به مدت ۶ ماهی هست که مسدود شده و به علت بیماری اعصاب و ناراحتی زخم معده و اثنی عشر اصلا جایی نتواند کار کند. الان برای رفع حکم جلب من چه کاری می‌توانم انجام بدم؟ البته دوبار آمدن منزل ما برای جلبش اما خونه نبوده. آیا باید خودم ببرمش کلانتری یا برای رفع حکم جلب خودم به دادگاه بروم؟ پسرم اصلا معنی مهریه و نفقه و قیمت سکه را نمی‌داند، البته من به آن‌ها روز اول گفتم که پسرم خودش هست و لباس‌هایش اما ما توجه نکردند.


– پاسخ: اولا جهل به قانون رافع مسئولیت نیست ثانیا چنانچه جلب از بابت هرکدام از مطالبات مالی زوجه باشد باید زوج تقاضای اعسار از پرداخت محکوم به تقدیم کند .

+ پرسش: شخصی بابت پرونده‌ای حقوقی از من ۱۰ سال پیش شکایت کرد، حکم بدوی به نفع من بود ولی در تجدیدنظر حکم شکست و الان رای داده و من محکوم به پرداخت ۱۶ میلیارد شده‌ام. همسرم چند وقت پیش مهریه‌اش را اجرا گذاشت و تمام اموال من به جز سهم‌الارثم را توقیف کرده و مزایده گذاشته و من الان به جز سهم‌الارثم حدود ۸ میلیارد که در توقیف طلبکار است، مال دیگری ندارم. دادگاه بدهی من را قسطی می‌کند؟


– پاسخ: می توانید درخواست اعسار دهید تا اموال و شرایط شما بررسی و طبق آن یا درخواست اعسار قبول می شود یا خیر و این مورد طبق نظر دادگاه می باشد.

+ پرسش: بنده چند سال پیش محکوم به پرداخت ۱۵ میلیون به یک نفر شدم و دادگاه حکم اعسار زد ولی نمی‌دونستم چه کار باید بکنم، طرف مقابل هم پیگیری نکرد و من فکر کردم چون ناحق بوده بی خیال شده تا فهمیدم که خیر ایشون فقط به دلایلی نامعلوم کاری نکردن. بنده الان اگر بخوام پرداخت کنم باید به حساب قوه قضائیه بریزم؟شماره حسابی هم به من داده نشد البته.


– پاسخ: 0

+ پرسش: محکوم‌علیه دارای چهار باب سرقفلی می‌باشد و قاضی تجدیدنظر به این استدلال که چون محکوم‌علیه رضایت مالک را نداشته معسر محسوب می‌شود و اعسار ایشان از پرداخت محکوم‌به را تایید کرده‌اند وقسط‌بندی انجام داده‌اند. بنده برای تعدیل اقساط باید از چه طریقی نسبت به مشخص کردن میزان درآمد ایشان از این چهار باب مغازه تجاری اقدام نمایم؟


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام محکومم به پرداخت دیه‌ام و قصد دارم اعسار بزنم و یک کارگاه اجاره کردم و با صاحب ملک به مشکل خوردم، آیا می‌تونم از صاحب کارگاه شکایت کنم، به نحوی که پرونده اعسارم به مشکل برنخوره؟ مثلا وسایل کارگاه رو بزنم به اسم شخص دیگری یا بگم امانت هستند؟ درکل می‌خوام پول ودیعه و کلا دستگاه‌ها تاثیری در اعسار نذاره. آیا شدنی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا