خانواده

گواهی عدم امکان سازش چیست؟ ⚡️ نمونه ونحوه دریافت آن

گواهی عدم امکان سازش با دادخواست شما برای طلاق از طریق دفاتر خدمات قضایی به دادگاه خانواده شروع می شود. به این معنا که برای اینکه زن یا مرد بخواهند طلاق بگیرند باید گواهی عدم سازش آن ها توسط دادگاه تایید شود. این تایید زمانی انجام می شود که دادگاه دلایل شما را بررسی کرده و حکم به طلاق دهد.

پس زمانی که گواهی عدم امکان سازش شما صادر شود که طلاق توسط دادگاه تایید شده و شما باید به دفاتر طلاق مراجعه کنید تا صیغه طلاق خوانده شود.

» گواهی عدم امکان سازش 🔰 هرآنچه که باید بدانید!

در ادامه گروه وکلای احسان حسینی به سوالات مرتبط با گواهی‌ عدم سازش پاسخ می‌دهیم و در صورتی که سوال حقوقی مرتبط یا غیر مرتبط دارید می‌توانید در انتهای همین صفحه بصورت رایگان بپرسید. و در صورت نیاز به مشاوره تلفنی بر روی لینک زیر کلیک کنید تا به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی وارد شوید.

♦️ گواهی عدم امکان سازش در چه مواردی صادر می‌شود؟

این گواهی برای دعاوی طلاق می باشد. بر اساس قانون، گواهی عدم امکان سازش در موارد زیر صادر می‌شود:

در خواست طلاق از طرف مرد

طلاق توافقی

طبق قانون خانواده، اگر طلاق توافقی یا طلاق از طرف زوج باشد، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند. اما اگر طلاق به درخواست زوجه باشد، با توجه به هر مورد طلاق اقدام به الزام زوج به طلاق زوجه می کند یا اینکه وکالت در طلاق بدهد.

گواهی عدم امکان سازش چیست

♦️ مراحل دریافت گواهی عدم امکان سازش

مراحل دریافت گواهی عدم امکان سازش به شرح زیر است:

1️⃣ ابتدا، خانم و آقا یا وکیل آن‌ها که برای انجام امور طلاق وکالت دارد، باید از طریق دفاتر خدمات قضایی، درخواست طلاق را ارائه کنند.

2️⃣ سپس، دادگاه دلیل طلاق را بررسی کرده و به خانم و آقا دستور می‌دهد که به جلسات مشاوره دادگاه مراجعه کنند تا دلیل طلاق بررسی شود. در این جلسات، با کمک مشاوران، سعی می‌شود که خانم و آقا از طلاق منصرف شوند.

3️⃣ اگر جلسات مشاوره نتوانست به آن‌ها کمکی برای ادامه زندگی کند، دادگاه به آن‌ها اعلام می‌کند که می‌توانند برای دریافت گواهی عدم امکان سازش، یک جلسه دیگر به دادگاه مراجعه کنند.

4️⃣ پس از بررسی‌های نهایی، دادگاه می‌تواند گواهی عدم امکان سازش صادر کند. این گواهی، به عبارتی مجوز جاری شدن صیغه طلاق بین خانم و آقا از طرف دادگاه است.

♦️ بنابراین، برای دریافت گواهی عدم امکان سازش، باید مراحل مشخصی را طی کرد و در صورتی که دلیل قانع‌کننده‌ای برای طلاق وجود داشته باشد و جلسات مشاوره نتوانستند به آن‌ها کمک کنند، دادگاه می‌تواند گواهی عدم امکان سازش را صادر کند.

♦️ اعتبار گواهی عدم امکان سازش

✅ گواهی عدم امکان سازش دارای 3 ماه اعتبار برای تسلیم به دفتر طلاق و ازدواج، پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای است.

✅چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است.

✅هرگاه گواهی عدم امکان سازش صادر شده بر اساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می‌گردد.

♦️ تفاوت حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش

طلاق زمانی که طبق شرط ضمن عقد انجام می‌شود با زمانی که زوجه اقدام به طلاق می‌کند فرق می‌کند. بطور مثال در صورتی که درخواست طلاق توسط زوجه به دلیل عسروحرج تقدیم شده باشد صدور گواهی‌عدم امکان سازش به دلیل تحقق شرایط ضمن عقد توجیه قانونی ندارد؛ زیرا طلاق با موضوع عسرو حرج و طلاق با تحقق شرط ضمن عقد هریک دارای آثار جداگانه هستند.

پس زمانی که طلاق توافقی است یا طلاق از طرف مرد مطرح می‌شود، دادگاه گواهی‌عدم امکان سازش صادر می‌کند و در صورتی که زوجه با دلیل موجهی که دچار عسر و حرج شده اقدام به طلاق می‌کند در اینجا حکم طلاق صادر می‌شود و نه گواهی‌عدم سازش.

♦️ درخواست گواهی عدم امکان سازش ازسوی زوجین تابع سایر ادیان به چه صورت است؟

اساساً کلیه سکنه ایران تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مدنی هستند. بر فرض وقوع نکاح وفق مقررات قانون مدنی و ثبت آن، درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش قابل استماع و رسیدگی بر اساس عمومات قوانین ماهوی و شکلی است.

♦️ تکلیف نفقه معوقه در گواهی عدم امکان سازش؟

دادگاه باید در گواهی عدم امکان سازش تکلیف نفقه جاریه و ایام عده را مشخص کند و این موضوع شامل نفقه معوقه نمی‌شود.

♦️ تکلیف مهریه در گواهی عدم سازش چگونه است؟

اگر طلاق توافقی باشد، مقدار یا نحوه پرداخت مهریه توسط زوجین توافق شده و در صورتی که طلاق از طرف زوج صورت گرفته باشد مکلف است که تمام مهریه را پرداخت کند.

♦️ عدم ذکر حقوق مالی زوجه در گواهی عدم امکان سازش

چنانچه حقوق مالی زوجه ازجمله نفقه معوقه در گواهی‌عدم امکان سازش ذکر نشده باشد و این امر در دادگاه تجدیدنظر مورد اعتراض زوجه قرار نگرفته باشد در رسیدگی فرجامی این امر نمی‌تواند از علل نقض رای محسوب شود و زوجه صرفا می‌تواند دعوای مستقل مطرح کند.

 

» نمونه پاسخ گواهی عدم امکان سازش

به شرح زیر، یک نمونه از گواهی عدم امکان سازش طلاق در دادگاه قضایی ارائه می‌شود:

شماره پرونده: [شماره پرونده]

نام دادگاه: [نام دادگاه]

باسمه تعالی

گواهی می‌شود که در پرونده فوق الذکر، خانم [نام و نام خانوادگی] و آقای [نام و نام خانوادگی] با درخواست طلاق ازدواج خود، به تاریخ [تاریخ درخواست طلاق] به دادگاه این شهرستان مراجعه نموده و در جلسات مشاوره دادگاه شرکت نموده‌اند و پس از بررسی‌های لازم، دادگاه تصمیم به صدور گواهی عدم امکان سازش اتخاذ کرده است.

باتوجه به مفاد ماده 1133 قانون مدنی، این گواهی نشانه می‌دهد که از لحاظ قانونی، طلاق خانم [نام و نام خانوادگی] و آقای [نام و نام خانوادگی] امکان‌پذیر نمی‌باشد.

این گواهی معتبر واحد ثبت احوال شهرستان [نام شهرستان] می‌باشد و در صورتی که خانم و آقا تصمیم به ادامه روابط خود ندارند، می‌توانند به این اداره مراجعه کرده و طلاق خود را ثبت نمایند.

توجه: این گواهی برای مدت سه ماه اعتبار دارد و در صورت عدم ارائه به واحد ثبت احوال در این مدت، اعتبار آن از دست می‌رود.

رئیس دادگاه: [نام و نام خانوادگی] تاریخ: [تاریخ صدور گواهی]

» نمونه درخواست گواهی عدم امکان سازش

به شرح زیر، یک نمونه از درخواست گواهی عدم امکان سازش طلاق در دادگاه قضایی ارائه می‌شود:

باسمه تعالی

دادگاه قضایی این شهرستان

با عرض سلام و احترام، خواهشمند است درخواستی مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش برای طلاق خود را به دادگاه قضایی این شهرستان تقدیم می‌نمایم.

نام و نام خانوادگی من [نام و نام خانوادگی] و همسرم [نام و نام خانوادگی همسر] می‌باشد. مدت زیادی است که مشکلات و تضادهای بسیاری در زندگی مشترکمان وجود دارد که به هیچ وجه قابل حل نیستند. در نتیجه، تصمیم گرفته‌ایم که ازدواج خود را به صورت قانونی پایان دهیم.

لطفاً درخواست ما را برای صدور گواهی عدم امکان سازش برای طلاق خود به دقت بررسی فرموده و در اسرع وقت نتیجه را به ما اطلاع دهید. در صورت نیاز به هرگونه مدارک یا مشخصات بیشتر، خواهشمند است به من اطلاع دهید.

ضمناً، خواهشمند است در صورت صدور گواهی عدم امکان سازش، برای ما یک نسخه از آن را ارسال نمایید.

با تشکر فراوان،
[نام و نام خانوادگی] [تاریخ]

 

[ وکیل مرتبط: وکیل طلاق ]

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام، پرونده تمکین من مختومه شده و ناشزه شدم و من الان اظهارنامه فرستادم که حاضر به تمکینم ولی جواب نداد و پلیس هم صورت جلسه کرد که کسی خونه نبود، شوهرمم بخاطر حکم جلب مهریه متواری شده، من در این شرایط چجوری میتونم طلاق غیابی بگیرم؟ شوهرم نه مهریه میده نه طلاق؟

    1. باسلام
      باتوجه به مدارک بابت ترک انفاق شکایت کنید و با استناده به متواری بودن جهت نشوز خود اعتراض کنید تا بعد از صادر شدن احکام به نفع شما بتوانید برای طلاق اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا