قراردادها

فسخ یا ابطال مبایعه نامه

عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد بین متعاملین و قائم مقام آنها لازم‌الاتباع است مگر اینکه به رضای طرفین اقاله یا به علت ‌قانونی فسخ شود. عقود نه فقط متعاملین را به اجرای چیزی که در آن تصریح شده است ملزم مینماید بلکه متعاملین به کلیه نتایجی هم که به موجب‌ عرف و عادت یا به موجب قانون از عقد حاصل میشود ملزم میباشند. اگر کسی تعهد اقدام به امری را بکند یا تعهد نماید که از انجام امری خودداری کند در صورت تخلف مسئول خسارت طرف مقابل است‌ مشروط بر اینکه جبران خسارت تصریح شده و یا تعهد عرفاً به منزله تصریح باشد و یا بر حسب قانون موجب ضمان باشد.

شرایط فسخ مبایعه نامه

هر گاه شرطی که در ضمن عقد شده است شرط صفت باشد و معلوم شود آن صفت موجود نیست کسی که شرط به نفع او شده است‌ خیار فسخ خواهد داشت.

هر گاه اجبار مشروط علیه برای انجام فعل مشروط ممکن نباشد و فعل مشروط هم از جمله اعمالی نباشد که دیگری بتواند از جانب او‌ واقع سازد طرف مقابل حق فسخ معامله را خواهد داشت.

اگر بعد از عقد انجام شرط ممتنع شود یا معلوم شود که حین‌العقد ممتنع بوده است کسی که شرط بر نفع او شده است اختیار فسخ‌ معامله را خواهد داشت مگر اینکه امتناع مستند به فعل مشروط‌ له باشد.

هر گاه در عقد شرط شده باشد که مشروط علیه مال معین را رهن دهد و آن مال تلف یا معیوب شود مشروط ‌له اختیار فسخ معامله را خواهد داشت نه حق مطالبه عوض رهن یا ارش عیب و اگر بعد از آنکه مال را مشروط‌ له به رهن گرفت آن مال تلف یا معیوب شود، دیگر اختیار فسخ‌ ندارد.

در صورتی که معامله به واسطه اقاله یا فسخ بهم بخورد شرطی که در ضمن آن شده است باطل میشود و اگر کسی که ملزم به انجام‌ شرط بوده است عمل به شرط کرده باشد میتواند عوض او را از مشروط ‌له بگیرد.

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: چند بار می‌شود دادخواست ابطال مبایعه‌نامه را داد؟ با یک شخصی دعوی ملکی دارم، اول طرف دادخواست داده قرار عدم استماع صادر شده. بعد من دادخواست دادم که قرار عدم استماع را باطل کنم‌ که قاضی محترم حکم‌ بطلان دعوی رو ثابت ندانسته رای دادند. حال آیا باز می‌توانم دادخواست ابطال مبایعه‌نامه بدم؟ معامله صوری بوده برای بدهی برادرم سفید امضا مبایعه‌نامه رو امضا کردم. ربوی بوده و هیچ ثمنی رد و بدل نشده اصلا، فقط یک مبایعه‌نامه سفید امضا بوده که شخص پر کرده و دادخواست الزام به تنظیم سند و فک رهن و … داده که قرار عدم استماع صادر شد، چون طرف وکالتنامه هم دارد. بنده دادخواست دادم که قرار عدم استماع هم باطل شود که نشد. حال رای دادخواست بنده به حکم‌ بطلان دعوی و ثابت ندانستن آمده. می‌شود باز دادخواست بدهم؟


– پاسخ:

 

+ پرسش: پدرم دو زمین از شخصی خریداری نمودن که بنده پیگیر شدم و از اصناف پرسیدم که مشخص گردید این املاکی پروانه فعالیت ندارد و حدود دو سال پیش زمین را همان صاحب مشاور املاک که زمین (مورد دار) است به ما فروخته است! پس چرا این مدت اصناف از آن‌ها برای کسب مجوز چیزی درخواست نکرده است؟ آخه چطوری مهر درست کردند و دسته مبایعه‌نامه دارن که مبایعه‌نامه نوشتند و زمین را فروختند؟ بعد از نوشتن مبایعه‌نامه‌ها برای یکی از آن‌ها آمد و وکالت داد در دفترخانه که زمین به این پلاک را اقدام به فروش و انتقال قطعی کرده است. آخه مگر برای دریافت مهر و مبایعه‌نامه مگر نباید مجوز داشت؟ چنین چیزی مگر ممکن است؟ تازه از بنده در یکی از مبایعه‌نامه‌ها دستنویس گرفته اگر جعلی صورت گرفت با من می‌باشد، آیا می‌شود؟ اگر در یکی از مبایعه‌نامه‌ها از پدرم در برگه‌های دیگر به عنوان فروشنده امضا گرفته باشد یا اصلا مبایعه‌نامه صوری تحویل ما داده باشد که اصلا امضاها درست نباشند تکلیف چیست؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: نسبت به معاوضه خودروی خود با خودروی شخص دیگری اقدام نمودم. در مبایعه‌نامه فی‌مابین، اشاره‌ای به نحوه پرداخت خلافی و مالیات نقل و انتقال نشد. بر این اساس من مالیات و خلافی ماشین خریداری شده را پرداخت نمودم. با این حال طرف مقابل، پرداخت خلافی و مالیات ماشینی را که از من خریده، مطالبه کرده است. با عنایت به اینکه مبایعه‌نامه نسبت به این موضوع سکوت کرده و توافقی نیز در این ارتباط انجام نشده بود.


– پاسخ: 0

+ پرسش:  با تقاضای مستاجرم مبنی بر فسخ قرارداد زودتر از مهلت اجاره ملک به خاطر مشکلات شخصی، بنده قبول کردم و پشت هر سه برگه قرارداد(خودم و مستاجر و بنگاه) را در بنگاه املاک امضا کردم و قرار شد در یک تاریخ نیمی از مبلغ و در تاریخی دیگر موقع تحویل ملک باقی پول به مستاجر پرداخت شود. حال بنده پول آن را ندارم و می‌خوام از فسخ توافقی انصراف دهم. آیا می‌توانم؟ لازم به ذکر است پشت هر سه برگه نامی از پرداخت کننده موجر به مستاجر ذکر نشده، فقط نوشته شده مبلغ به مستاجر در تاریخ … پرداخت می‌شود و مشخص نکرده چه کسی باید پرداخت کند. آیا می‌توانم از این مورد که پرداخت کننده مشخص نیست، از فسخ انصراف دهم؟


– پاسخ: 0

+ پرسش:  پارسال شریکم گفت یکی از فامیل‌هامون ۸۰۰ میلیون پول می‌خواد، دو سه هفته‌ای هم ۸۵۰ بر‌می‌گردونه، یک اتوبوس داشت قولنامه کردیم کپی قولنامه رو هم دادیم بانک، ۸۰۰ رو براش زدم دو تا چک داد ولی در وجه شریکم کشید، او هم همون روز چک‌ها رو در سامانه منتقل کرد به من، من هم قولنامه فامیلشون رو برگردوندم. چند روز بعدش ماشین شریکم رو قولنامه کردم ۱۴۰۲/۷/۲۵ که مبلغ ۵۰۰ میلیون طی چک با مشخصات فلان سر رسید ۱۴۰۲/۸/۱ فروشنده موظفه پس از پاس شدن چک خودرو رو منتقل کنه و تا آن زمان خودرو در کیلومتر ۳۷ هزارتا نزد ایشان امانت می‌باشد. او امضا و اثرانگشت زده ولی من نه. الان بعد از شش ماه نه خود ماشین رو داده نه سند زده، ماشین رو هم فروخته به دیگری، در صورتی که چک در موعدش پاس شده. به نظرتون از شریکم شکایت کنم یا فامیلشون؟ کیفری شکایت کنم یا حقوقی؟ خیانت در امانت شکایت کنم؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: شنیدیم که پدرمان در زمان حیات و در سن کهولت سن ۸۰ سالگی مبایعه‌نامه‌ای جهت فروش زمین‌های خودش منعقد کرده، اکنون خریدار جهت الزام ما وراث به تنظیم سند رسمی دادخواستی مطرح نموده است. برخی از خواندگان برادر خواهر‌های بنده به قاضی اذعان داشتند که اثرانگشت بر روی مبایعه‌نامه منتسب به پدرمان نیست، برخی هم گفتند که ممکنه پدر مبایعه‌نامه رو انگشت زده باشه. قاضی مبایعه‌نامه را به جهت کارشناسی و رفع تردید به دایره جعل ارسال کرد که هیات تک نفره و ۳ نفره عنوان کردند که اثرانگشت مخدوش است و قابل استفاده نمی‌باشد. حالا قاضی استدلال کرده با توجه به عدم احراز تردید یکی از خواندگان و اذعان ۴ نفر خوانده به وقوع معامله، صحت و … ما رو به الزام تنظیم سند محکوم کرده. حالا مابقی فرزندان که در جلسه حضور نداشتند می‌توانند واخواهی کنند. سوال بنده این است که آیا با وجود کارشناسی اثرانگشت و تردید سایر خواندگان غیابی، قاضی صرفا با در نظر گرفتن اظهارات برخی خواندگان مبنی بر انجام معامله می‌تونه حق و حقوق سایر خواندگانی که به این معامله تردید دارند رو نادیده بگیره و محکوم به الزام تنظیم سند همه خواندگان بخواد؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: بنده دو روز پیش یک دستگاه موتور سیکلت خریداری کرد‌ه‌ام که ۳۰میلیون کارت کشیدم و الباقی رو چک دادم ولی فروشنده قولنامه‌ای که نوشتیم را به من نداد و گفت هر وقت چک‌هایت پاس شد، هم قولنامه و هم سند را به نام می‌کنم و من الان هیچ مدرکی ندارم که موتور را از آن‌ها گرفتم. از شما درخواست دارم راهنمایی کنید که چطور معامله را فسخ کنم؟ احساس می‌کنم سند موتور درست نیست.


– پاسخ: 0

+ پرسش: اگر مبایعه‌نامه منزل مسکونی به دلیل مستحق‌للغیر درآمدن مبیع منجر به صدور رای مبنی بر بطلان معامله و پرداخت قیمت روز ملک به خواهان شود و با پرداخت قیمت روز ملک اجرای حکم توسط خوانده؛ آیا خوانده می‌تواند دادخواست رفع تصرف به استناد ماده ۱۷۱قانون آئین دادرسی مدنی کند؟ الان خواهان پولش رو گرفته، اظهارنامه رفع تصرف هم دادیم ولی بلند نمیشه. ما هم قبلا از شخص دیگه خریدیم و سرمون کلاه رفته.


– پاسخ: 0

+ پرسش: سند اصلاحات ارضی به صورت مشاعی داریم بین دو نفر. مشکلی که به وجود اومده اینه که از وجود صادر شدن سند مطلع نبودیم و الان فردی که اومده ادعا کرده، زمان صدور سند اصلاحات ارضی ۹ ساله بوده و به عنوان یکی از زارعین سند به نامش خورده. با عنایت به اینکه سن قانونی نداشته، ما می‌تونیم درخواست ابطال سند بدهیم؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: از منزل نیمه کاره‌ی ما دزدی شد و تمام سیم و کابل سرقت شد. کلانتری بعد از چند وقت دزد رو گرفت رفت دادسرا و بعد کیفری ۲ و بعد تجدیدنظر که به یک سال حبس و رد مال یا قیمت مال دزدید شده و جرای نقدی محکوم شد. الان در زندان هست. ما هم رفتیم اجرای احکام فرم رد مال رو پر کردیم و بهمون گفتن چقدر ضرر کردین ما هم رفتیم فاکتور سیم و کابل که برای دو طبقه با دستمزد دوباره سیم‌کشی حدود ۷۰ تومن بود رو بردیم. فعلا بعد از دو تا ۳ ماه سارق ۱ ریال به ما نداد و خانواده‌ش زنگ می‌زنند که نداره و مریضه و رضایت بدین. الان این نده تکلیف چیه؟ بعدش به اون ضرر مالی که ما کردیم، خسارات تاخیر تادیه هم می‌خوره؟ راهنمایی کنین بی زحمت ما لااقل نصف پول خودمون رو بگیریم.


– پاسخ: 0

+ پرسش: من حدود یک سال و هفت ماه پیش یک ماشین رو با ماشین دیگر تعویض کردم. حالا صاحب ماشین شکایت کرده و میگه که ماشین سیلندرش ترک داره و می‌خواد قرارداد رو فسخ کنه که ماشین من قیمتش الان بالاست. کارشناس هم نظریه داده که عیب ماشین برای ۲۰ ماه قبل هست، حالا من چکار کنم؟


– پاسخ: 0

+ پرسش:  ملکی خریدم و به علت اعتمادی که به بنگاه داشتم، بنگاه‌دار گفت من مدارک رو چک کردم ومشکل نداره. من هم مدارک رو نگاه نکردم پشت قولنامه‌ها. ملک رو با چند فقره چک خریدم. بنگاه‌دار گفت تا چک‌ها پاس بشه مدارک دست من هست، چک پاس شد مدارک رو ببر، حالا بعد از سه ماه چک پاس شده رفتم مدارک رو می‌بینم که بیشترشون کپی هست و اصلشون نیست. بهش می‌گم این‌ها همش کپیه، میگه اشکالی نداره. حالا من می‌تونم معامله را فسخ کنم با توجه به اینکه مدارک کپیه و اینکه در قولنامه قید شده کسی که فسخ کنه 48 میلیون باید بده؟ آیا می‌شود فسخ کرد و آیا باید 48 میلیون را بدهم؟


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا