حقوقی

تدلیس در ازدواج (فریب در ازدواج)

تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود. خیار تدلیس بعد از علم به آن فوری است.

طبق ماده 647 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم می‌گردد.

 

+ پرسش: بنده سال ۹۱ برای پسرم از دختری خواستگاری کرده و همان جشن عروسی گرفته و رسما همسر پسرم شد و زندگی مشترک را آغاز کردند، غافل از این که دختره اصلا مشکل داشت، نمی‌توانست بچه‌دار بشه و تا آخر عمر که پسرم بعد از مدت ۲ سال رفتن به پزشک که پزشک زنان بهش گفته بودن که همسرت اصلا با توجه به بیماری که داره بچه‌دار نمیشه و این امر را پزشکان دیگر هم تایید کردند و این مهم را خود و خانواده‌اش از من و پسرم پنهان کردند، اولا با توجه به این اوصاف جرم تدلیس در ازدواج واقع می‌گردد؟ ثانیا مهریه به ایشان تعلق می‌گیرد در صورت شکایت ایشان بابت مهریه با توجه به گذشت ۱۲ سال از ازدواج؟ چون پسرم زنش رو دوست داره و به خاطر همین صداش رو در نیاورد، چون حاضر به ازدواج مجدد هم نیست دختره، تکلیف چیست؟


– پاسخ: حتی اگر تدلیس در ازدواج اتفاق افتاده باشد ولی باتوجه به اینکه پسر شما بعد از متوجه شدن اقدامی انجام نداده و مدت زیادی از آن گذشته پس به آن نمی توان استناد نمود و در شرایط فعلی مهریه به زوجه تعلق می گیرد و نازایی از موجبات سقوط حقوق مالی ناشی از زوجیت نمی باشد.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا