کیفری

جرم ضبط صدای دیگران بدون اجازه و مجازات آن

ضبط صدای دیگران در قانون بطور مشخص نیامده است ولی ارزش صدای ضبط شده می تواند باعث علم قاضی شود و در دادگاه به عنوان قرائن و امارات نوعاً علم‌آور مستند حکم قاضی قرار گیرد.

شنود غیرمجاز صدای دیگران

ظبق ماده 730 قانون مجازات اسلامی و آخرین اصلاحات آن، هرکس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه‎‌های رایانه‎‌ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از 82,500,000 ریال تا 500,000,000 ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

+ پرسش: همکاری در محیط کار، باعث سروصدا، صحبت‌های اضافی و مزاحمت برای دیگران می‌شود. آیا ضبط صدای ایشان مجاز است یا خودش نوعی جرم محسوب می‌شود؟ آیا بعدا می‌توان از صدای ضبط شده برای کارفرما استفاده کرد؟ برای دادگاه چطور؟


– پاسخ: 0

ضبط صدای زوجه توسط زوج

در پرسشی از وکیل مشهد آمده است که زوج از زوجه شکایت توهین در دادسرا مطرح می‌نماید و ادله اثباتی شاکی از این قرار است که گوشی موبایل را بدون اطلاع از همسرش در حالت ضبط در منزل جاسازی کرده است و زوجه در غیبت شاکی با نزدیکانش از طریق مکالمه تلفنی الفاظ وهن‌آوری به شاکی نسبت می‌دهد. حال سوال این است:

1- آیا صدای ضبط شده زوجه می‌تواند به‌عنوان ادله اثبات شکواییه قرار گیرد؟

2- در‌صورتی‌که جواب منفی باشد آیا زوجه می‌تواند از شاکی شکایت استراق سمع نماید؟

وکیل جرایم رایانه ای مشهد در پاسخ می گوید: ادله اثبات دعوای کیفری (جرم) در ماده 160 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 ذکر گردیده است که با لحاظ ماده 211 این قانون و تبصره آن، در فرض پرسش صدای ضبط شده متهم نیز می‌تواند به عنوان قرائن و امارات نوعاً علم‌آور مستند حکم قاضی قرار گیرد، در هرصورت تشخیص موضوع و انطباق آن با قانون با قاضی رسیدگی‌کننده است.

ماده 160 قانون مجازات اسلامی:

ادله اثبات جرم عبارت از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است.

تبصره- احکام و شرایط قسامه که برای اثبات یا نفی قصاص و دیه معتبر است، مطابق مقررات مذکور در کتاب قصاص و دیات این قانون می‌باشد.

ماده 211 قانون مجازات اسلامی:

علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات بیّن در امری است که نزد وی مطرح می‌شود. در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است، وی موظف است قرائن و امارات بیّن مستند علم خود را به طور صریح در حکم قید کند.

تبصره- مواردی از قبیل نظریه کارشناس، معاینه محل، تحقیقات محلی، اظهارات مطلع، گزارش ضابطان و سایر قرائن و امارات که نوعاً علم آور باشند می‌تواند مستند علم قاضی قرار گیرد. در هرحال مجرّد علم استنباطی که نوعاً موجب یقین قاضی نمی‌شود، نمی‌تواند ملاک صدور حکم باشد.

+ پرسش:  من صدای ضبط شده از همسرم و خودم و خانمی که احتمالا صیغه شوهرم باشه دارم که خیانتش رو در خانه خودم گرفتم و هر سه تامون داریم بحث می‌کنیم. این رو چطوری میتونم پیوست لایحه و پرونده دادگاه کنم؟ برای من جرم هست؟


– پاسخ:  خیر جرم محسوب نمی شود . فایل صوتی را در یک حلقه سی دی ذخیره و شخصا به دادگاه تحویل دهید.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا