آیین دادرسی

درخواست اجرای حکم قطعی (مراحل صدور اجراییه)

اجراییه چیست؟

ماده 4 قانون اجرای احکام مدنی:

اجرای حکم با صدور اجراییه به عمل می‌آید مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد. در مواردی که حکم دادگاه جنبه اعلامی داشته و مستلزم انجام عملی از طرف محکوم‌علیه نیست، از قبیل اعلام اصالت یا بطلان سند، اجراییه صادر نمی‌شود‌. همچنین در مواردی که سازمان‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت طرف دعوی نبوده ولی اجرای حکم باید به وسیله آن‌ها صورت گیرد صدور‌ اجراییه لازم نیست و سازمان‌ها و موسسات مزبور مکلفند به دستور دادگاه حکم را اجرا کنند.

ماده 6 قانون اجرای احکام مدنی:

در اجراییه نام و نام خانوادگی و محل اقامت محکوم‌له و محکوم‌علیه و مشخصات حکم و موضوع آن و اینکه پرداخت حق اجرا به عهده‌ محکوم‌علیه می‌باشد نوشته شده و به امضاء رییس دادگاه و مدیر دفتر رسیده به مهر دادگاه ممهور و برای ابلاغ فرستاده می‌شود.

ماده 7 قانون اجرای احکام مدنی:

برگ‌های اجراییه به تعداد محکوم‌علیهم به علاوه دو نسخه صادر می‌شود یک نسخه از آن در پرونده دعوی و نسخه دیگر پس از ابلاغ به محکوم‌علیه در پرونده اجرایی بایگانی می‌گردد و یک نسخه نیز در موقع ابلاغ به محکوم‌علیه داده می‌شود.

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: مهلت ۲۰ روزه تجدیدنظر دادنامه گذشته و سوال بنده این است که برای اجرای حکم می‌بایست حتما حضوری به شعبه دادگاه تشکیل شده مراجعه کنم؟ شعبه دادگاه در شهر مشهد بوده و بنده ساکن تهران هستم. آیا می‌توان از طریق دفاتر قضایی و … دادنامه را اجرایی نمود؟


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. امکان اینکه همزمان درخواست اجرائیه و مسدودی حساب کارفرما را از اجرای احکام دادگاه بخواهیم وجود داره ؟ یا اینکه بعد از اتمام مهلت اجرائیه باید درخواست مسدود کردن حساب کارفرما رو بدیم؟

  2. سلام، از بیمه برای دریافت خسارت شکایت کردم، دادگاه رای به نفع من داد، امروز درخواست اجرائیه دادم. چندروز طول میکشه حساب‌هاشون رو توقیف کنند؟ آیا بعد از درخواست اجرائیه می‌تونم اجرائیه رو موقت متوقف کنم و اگر این امکان وجود داشته باشه در ایام توقف اجرائیه تاخیرتادیه تعلق می‌گیره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا