خانواده

اجرا گذاشتن مهریه

ماده 1082 قانون مدنی:

به مجرد عقد، زن مالک مَهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

تبصره – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

 

قانون جدید در به اجرا گذاشتن مهریه سکه

ماده 22 قانون حمایت خانواده:

هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (2) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: با سلام، ۳ سال پیش بنده سهم‌الارث از پدر مرحومم از یک زمین رو با مبا‌یعه‌نامه رسمی و کد رهگیری به خواهرم فروختم و ثمن مشخص کردیم ولی پولی رد بدل نشد و نوشتیم مبلغ به صورت نقدی دریافت شده، چون به خواهرم بدهکار بودم، چون سندش مشکل داره و هنوز نتونستم قطعی بزنم، بعد از سه سال زوجه مهریه رو گذاشته اجرا و این زمین رو به اداره ثبت معرفی کرده، حالا ثبت اگر توقیف کنه، آیا خواهرم با این مدارک میتونه رفع توقیف کنه؟ اگر ثبت توقیف کرد من باید چه کار کنم؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: همسر من فوت کردن. درخواست اجرای مهریه دادم و بعد از طی مراحل، اموال همسرم که شامل یک وانت پیکان هست کارشناسی شد. خودرو نزد خودم می‌باشد و کارشناسی در محل انجام شد. مهریه بنده ۵۰۰ سکه تمام بهار آزادی هستش، از رئیس ثبت درخواست کردم که مزایده انجام نشود و خودرو به عنوان بخشی از مهریه به بنده واگذار شود که نپذیرفتند. خواهش می‌کنم راهنمایی کنید که آیا راهی وجود داره که ماشین مزایده نرود؟ با توجه به اینکه خودرو نزد خود من هستش مزایده به چه صورت انجام میشه؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: مردی ۶۰ ساله که بازنشسته نشده است ولی کار هم نمی‌کند و هیچ درآمدی ندارد و تنها راه درآمد او کمک‌های برادرش به اوست که ماهانه ۳ میلیون تومان به او پول می‌دهد. مرد می‌گوید توانایی کار کردن ندارد و وضع سلامت او به گونه‌ای نیست که کار کند. مرد بی‌سواد است و ۳ سال دیگر هم بازنشست می‌شود. البته بیماری قلبی هم دارد و ده سال است بیکار است. همسر او مهریه‌ای بالغ بر ۲۰۰ سکه و عندالمطالبه دارد. تنها دارایی مرد یک حساب ۷۰ میلیون تومانی و خانه‌ای یک طبقه است که در آن سکونت دارد. مرد فحاش است و دست بزن دارد و شاهدان زیادی در این مورد وجود دارد، البته خود مرد هم خواهان طلاق است ولی می‌گوید مهریه ندارم. این ازدواج ۳۰ سال پیش صورت گرفته است. طلب مهریه از این مرد چگونه خواهد بود؟ آیا زن می‌اواند مرد را به زندان بیاندازد؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: همسرم در قبال بخشیدن مهریه یک خوردو به نامم کرده. فقط سند به نامم خورده و پولی ردوبدل نشده، می‌خوام بدونم ایشون می‌تونه خودرو رو پس بگیره؟


– پاسخ: در صورتی کهبه مهریه رجوع نمایید زوج نیز میتواند از هبه رجوع نماید و خودرو را دریافت کند. البته بستگی به عوامل دیگری نیز دارد.

+ پرسش: در پرونده مهریه، زوج محکوم به پرداخت یک‌جای مهریه شدکه پرداخت نشد و جلب شد. با وساطت رئیس زندان در مقابل دریافت مبلغی رضایت داده شد، الان وضع مالی بسیار تغییر کرده ومن پشیمون شدم از رضایت. در برگه رضایت دقیقا و فقط نوشته شده (در قبال دریافت صد میلیون تومان رضایت خویش را اعلام نمود). میشه از این رضایت برگشت؟ به چه نحوی و با چه دادخواستی؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: پدر بنده در تاریخ ۱۴۰۲ فوت شده ، ۳ پسر و ۲ دختر قید حیات دارد، بنده ۷ روز هست برای انحصار وراثت اقدام کردم، مهریه مادر بنده ۱۴ سکه تمام و یکصد متر زمین و یک حال و دو اتاق که باید تحویل داده شود. اموال پدر بنده ۱۱ ساعت آب و ۹ قطعه زمین زراعی، یک خانه با مغازه کنار هم و ۱۹۰ میلیون وجه نقد بانک و یک چک مبلغ ۳۰ میلیون که بابت اجاره ۱۱ ساعت آب است که تاریخ آن ۱۴۰۳ هست. هزینه خرج کفن و دفن شده ۱۲۰ میلیون. می‌خواستم بدونم اگر ورثه رضایت دهند که هزینه کفن و دفن را خودشان بدهند و یا تمام هزینه‌ای که کردند را دریافت کنند، کل پول یا باقیمانده رو میشه به عنوان مهریه مادرم مطالبه کنم؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: مهریه ۱۴ سکه بهار آزادی می‌باشد و احتمال می‌دهم زوجه هر لحظه آن‌ها را به اجرا بگذارد. درحال جمع آوری سکه‌ها هستم. در صورت ابلاغ اجرائیه مهریه باید به کجا مراجعه کنم برای تحویل سکه‌ها و چقدر فرصت خواهم داشت برای این امر؟ آیا همزمان با به اجرا گذاشتن مهریه حساب‌هایم توقیف می‌شود یا چند روزی فرصت خواهم داشت؟ آیا به محضری که ازدواج کرده‌ایم رجوع کنم یا دادسرا یا جای دیگر؟ آیا تحویل عین سکه‌ها اقتصادی‌تر و یا متداول‌تر است یا واریز مبلغ آن‌ها؟


– پاسخ: پرداخت سکه بهتر است. و شما هم قبل از اجراییه و هم بعد از آن می توانید نسبت به پرداخت اقدام کنید. در حالت اول می توانید به خانم اظهارنامه مبنی بر آماده پرداخت بودن مهریه کنید و یا بعد از اجراییه نسبت به پرداخت اقدام کنید. مدت زمان اجراییه مهریه معمولا ۱۰ روز بعد از صدور اجراییه و ابلاغ آن به زوج می‌باشد.

+ پرسش:  من دختر مجردم و پدرم بازنشستگی می‌گیرد. چون قسط وام می‌داد و همینطور قسط مهریه همسر سابقش رو می‌داد (البته از فیش حقوقیش قسط‌ها کسر نمیشه)، بعد از فوتش حقوقش که بهم میرسه اون ۲ تا قسط از حقوقش کسر میشه؟ با وجودی که متعهد نشده پدرم که از حقوقش قسط مهریه همسر سابقش رو بده و همینطور وام رو.


– پاسخ: 0

+ پرسش: من خانمی چهل ساله هستم، دوازده سال قبل وقتی پسرم ۴ سالش بود با شوهر دوستم ارتباط پیامکی داشتم. چندین بار هم زنگ زدم، پنج ماه و نیم طول کشید تا شوهرم فهمید. گفتم پشیمونم اجازه بده جبران کنم گفت لطف می‌کنم طلاقت نمیدم، بمون و کلفت من و بچه‌م و بنده من باش. در این دوازده سال همه جور تاوانی پس دادم، روحی، جسمی، جنسی و همه جوره بنده‌ش بودم. نه دوستی، نه کاری، همه چیز تحت اختیار و امر اون بود، دیگه خسته شدم بریدم می‌خوام جدا بشم، حالا طلاقم نمیده. مهریه‌ ۳۵۵ سکه‌ هست و شوهرم اموال خیلی زیادی داره.


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام دو هفته قبل ابلاغ اجرائیه مهریه را دریافت کردم و حساب‌هایم بسته شده‌اند. هنوز اقدامی نکرده‌ام. زوجه را مطلقا قابل اعتماد نمی‌دانم، حتی در فرایند دریافت سکه‌ها. چگونه بدون دخالت ایشان عین ۱۴ سکه مهریه را پرداخت کنم؟ آیا پس از آن حساب‌هایم فورا رفع توقیف شده و ممنوع‌الخروجی رفع می‌گردد یا پیگیری دیگری نیز لازم است؟

  2. سلام، من از همسرم به صورت توافقی جدا شدم و مهریه‌ام رو به صورت اقساطی قرار شد که پرداخت کنند. هر ۵ ماه یک سکه از طرف محضر به من به تعداد سکه برگ چک‌هایی دادن که بعد از اینکه دو تا از سکه‌ها رو تحویل گرفتم، برگ چک‌ها رو گم کردم و پیداشون نکردم. همسر سابقم هم مهریه رو نمیدن، میگن تا برگه ندم ب من سکه تحویل نمیدن .من می‌تونم دوباره مهریه‌ام رو بگیرم؟ باید چکار کنم؟

  3. سلام، خانم من می‌خواست طلاق بگیره ولی من طلاق ندادم، یک هفته پیش درخواست مهریه دادن و حساب‌های من بسته شد. الان بعد از یک هفته پیام اومده؛ پرونده اجرایی مهریه شما مختومه شد. این یعنی چی شده؟

  4. سلام اگر پس از اجرای مهریه، شخص بدهکار اموالش را به نام دیگری بزند، از طریق مراجعه به چه مرجعی برای تقاضای استعلام انتقالات و معاملات باید اقدام کنیم؟

  5. سلام می‌خواستم بدونم که الان مهریه رو به چه صورت میشه گرفت. همسر من در حال حاضر به جز خونه و ماشین یک باغ و ویلا هم داره، من می‌تونم این‌ها رو توقیف کنم؟

  6. سلام، همسر بنده بعد از یک درگیری به مراجع جهت اخذ مهریه اقدام نموده که بعد از چند روز رابطمون حسنه شد ولی برام ابلاغیه آمده که اموالی از بنده بازداشت شده. الان باید چه کاری انجام بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا