کیفری

قرار منع تعقیب

تعریف قرار منع تعقیب

طبق ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری، بازپرس در صورت جرم بودن عمل ارتکابی و وجود ادله کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار جلب به دادرسی و در صورت جرم نبودن عمل ارتکابی و یا فقدان ادله کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار منع تعقیب صادر و پرونده را فوری نزد دادستان ارسال می کند. دادستان باید ظرف سه روز از تاریخ وصول، پرونده تحقیقات را ملاحظه و نظر خود را به طور کتبی اعلام کند و پرونده را نزد بازپرس برگرداند. چنانچه مورد از موارد موقوفی تعقیب باشد، قرار موقوفی تعقیب صادر و وفق مقررات فوق اقدام می‌شود.

 

نقض قرار منع تعقیب

طبق ماده 276 قانون آیین دادرسی کیفری، در صورت نقض قرار منع تعقیب و صدور قرار جلب به دادرسی توسط دادگاه، بازپرس مکلف است متهم را احضار و موضوع اتهام را به او تفهیم کند و با اخذ آخرین دفاع و تامین مناسب از وی، پرونده را به دادگاه ارسال نماید.

 

منع تجدید تعقیب به اتهام دارای قرار منع تعقیب

طبق ماده 278 قانون آیین دادرسی کیفری، هرگاه به علت جرم نبودن عمل ارتکابی، قرار منع تعقیب صادر و به هر دلیل قطعی شود، نمی‌توان بار دیگر متهم را به همان اتهام تعقیب کرد. هرگاه به علت فقدان یا عدم کفایت دلیل، قرار منع تعقیب صادر و در دادسرا قطعی شود، نمی‌توان بار دیگر متهم را به همان اتهام تعقیب کرد، مگر پس از کشف دلیل جدید که در این صورت، با نظر دادستان برای یک بار قابل تعقیب است و اگر این قرار در دادگاه قطعی شود، پس از کشف دلیل جدید به درخواست دادستان می‏ توان او را برای یک بار با اجازه دادگاه صالح برای رسیدگی به اتهام، تعقیب کرد. در صورتی که دادگاه، تعقیب مجدد را تجویز کند، بازپرس مطابق مقررات رسیدگی می‌کند.

+ پرسش: یک ماه دیگر زمان جلسه دادگاه پرونده درگیری خانواده‌ام با خانواده همسایه می‌باشد. در دادنامه‌ای که صادر شده بود برای هر دو طرف منع تعقیب صادر شد ولی ما اعتراض کردیم و اعتراضمان قبول شد ولی فقط دو نفر از آن‌ها متهم شدند و اسم شخص اصلی که شروع کننده درگیری بود و حتی صحنه‌ای ضبط شده که با مشت به صورت برادرم ضربه می‌زند و عینک برادرم از صورتش افتاده و خورد می‌شود، قید نشده و منع تعقیب خورده. آیا راهی وجود دارد که پای ایشان را هم به دادگاه بکشانیم؟


– پاسخ: پس از کشف دلیل جدید با نظر دادستان برای یک بار قابل تعقیب است. در صورتی که دادگاه، تعقیب مجدد را تجویز کند، بازپرس مطابق مقررات رسیدگی می‌کند. پس به استناد فیلم موجود از دادستان تقاضای تجویز رسیدگی مجدد کنید.

+ پرسش: بنده پرونده‌ای به جرم کلاهبرداری و فروش مال متهم بودم که قرار منع تعقیب صادر شد ولی در این پرونده کلا در دادسرا بنده رو احضار نکردند و فقط در آگاهی حضور پیدا کردم و فرمی پر کردم. سوال بنده اینجاست که اگر شاکی اعتراض بزنه دادگاه کیفری ۲ قطعی پرونده رو به جریان میندازه یا می‌تونه پرونده رو مختومه کنه و اصلا مثل مثل دادسرا که حضورا بنده رو نخواستند، پرونده کلا مختومه بشه؟


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا