خانواده

ملاقات با فرزند

حق ملاقات با فرزند

ماده 1174 قانون مدنی:

در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از ابوین که طفل تحت‌ حضانت او نمی‌باشد حق ملاقات طفل خود را دارد.

تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن در صورت اختلاف بین ابوین، با محکمه ‌‌است.

 

توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری

ماده 41 قانون حمایت خانواده:

هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی‌حق شود، می‌تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش‌بینی حدود نظارت وی، با رعایت مصلحت طفل، تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

تبصره – قوه قضائیه مکلف است برای نحوه ملاقات والدین با طفل، سازوکار مناسب با مصالح خانواده و کودک را فراهم نماید.

آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف شش‌ماه توسط وزارت دادگستری تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: پسرهای من هشت سالشونه و حضانتشون با من هست، با توجه به اینکه حضانت با من هست، آیا مادر فرزندان (همسر سابقم) حق داره بره داخل مدرسه و با بچه‌ها دیدار داشته باشه یا فقط یک روز در هفته که براش دادگاه مشخص کرده می‌تونه بیاد بچه‌ها رو تحویل بگیره؟ آیا مدیر مدرسه تخلفی را انجام داده است یا خیر؟ چه اقدامات قضایی می‌تونم انجام بدم؟ چون بچه‌ها وقتی مادرشون می‌بینند در خونه اذیت می‌شن و میخوان برن پیشش.


– پاسخ: مادر می بایست مطابق دادنامه ی صادره عمل نمایید و در صورت تخلف از مفاد دادنامه میتوانید از طریق شعبه  اجرای احکام مراتب را پیگیری کنید.و همچنین می توانید به استناد حکم صادره با مدیر مدرسه صحبت کنید .

+ پرسش: دخترم متولد مشهد بوده و تا ۷ سالگی (امسال) نیز با من (مادرش) در مشهد زندگی می‌کرد. بنده یک‌سال است که ازدواج مجدد داشته‌ام. طلاق من و همسر سابقم نیز در مشهد منعقد شده است. ایشان ۱ ماه پیش بعد از اتمام مدارس، دخترم را با وعده مسافرت به زادگاه خودش (اصفهان) برده و نمی‌گذارد هیچگونه تماسی با دخترم داشته باشم. آدرس ثنای خود را نیز به اصفهان تغییر داده تا محل شکایت و دادگاه مشهد نباشد و به سختی بیوفتم. با توجه به حضانت تا ۹ سال با پدر، عدم تمایل دخترم برای زندگی با پدرش و همچنین احتمال محل جدید تحصیل فرزندم در اصفهان و با نظر به تغییر اجباری محل زندگی فرزندم از مشهد به اصفهان توسط پدرش: بعد از شکایت، رای دادگاه در خصوص محل ملاقات من با دخترم کجاست(مشهد یا اصفهان)؟ آیا دادگاه رای می‌دهد که پدرش موظف است تا طبق برنامه تعیین شده توسط دادگاه، دخترم را برای ملاقات به مشهد بیاورد؟ با توجه به اینکه همسر سابقم تا یک‌ماه پیش در مشهد ساکن بود و جدیدا به خاطر دور کردن دخترم از من، به اصفهان برگشته، آیا حتما شکایت باید در شهری که آدرس ثنای همسر سابقم است انجام شود یا می‌توانم از مشهد اقدام کنم؟


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا