خانواده

گرفتن شناسنامه برای فرزند نامشروع

به فرزندی، فرزند نامشروع گفته می شود که از زنا متولد شده باشد. یعنی بین پدر و مادر طفل، علقه زوجیت وجود نداشته است که به او، ولدالزنا (ولادت از زنا) نیز گفته می شود.

ولادت هر طفل در ایران اعم از این‌ که پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند باید به نماینده یا مامور ثبت احوال اعلام شود.

در صورتی که پدر طفل نامشروع؛ مشخص نباشد، اما مادر اذعان به نسب فرزند نماید؛ اداره ثبت احوال مکلف به صدور شناسنامه برای طفل با نام خانوادگی مادر و درج نام فرضی پدر میباشد.

ولادت طفل در خارج از کشور

ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور به مامور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیک‌ترین ماموران کنسولی و یا به سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

پس از ثبت ولادت اگر طفل ایرانی باشد شناسنامه صادر و تسلیم می‌گردد و اعلامیه برای ثبت واقعه در دفتر ثبت کل وقایع صفحه مخصوص پدر و مادر به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه آنان فرستاده می‌شود و در صورتی که طفل خارجی باشد گواهی ولادت صادر و تسلیم می‌گردد.

+ پرسش:  برای گرفتن شناسنامه فرزند نامشروع که در خارج از کشور به دنیا آمده و پدرش ایرانی است و مادرش خارجی و مادر کودک حاضر نمی‌شود در کنسولگری یا سفارت حاضر شود، چه می‌توان کرد؟


– پاسخ: 0

 

انتخاب نام در صورت مشخص نبودن پدر و مادر

هرگاه ابوین طفل معلوم نباشند سند یا نام خانوادگی آزاد و نامهای فرضی در محل اسامی ابوین تنظیم می‌گردد. تصحیح اسامی فرضی یا تکمیل مشخصات ناقص به موجب اقرارنامه موضوع ماده 1273 قانون مدنی با حکم دادگاه یا مدارک حصر وراثت به عمل خواهد آمد و نام خانوادگی طبق احکام مربوط به نام خانوادگی اصلاح خواهد شد. موضوع فرضی بودن اسامی پدر و مادر در شناسنامه منعکس نخواهد شد.

 

ارث ولد الزنا

طبق ماده 884 قانون مدنی، ولد الزنا از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمی‌برد، لیکن اگر حرمت رابطه که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از اَبَوَین ثابت و نسبت به دیگری به واسطه اکراه یا شبهه زنا نباشد، طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث می‌برد و بالعکس.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا