ارث و انحصار وراثت

خرید و فروش ملک ورثه ای

ماده 229 قانون امور حسبی:

تصرفات ورثه در ترکه از قبیل فروش و صلح و هبه و غیره نافذ نیست مگر بعد از اجازه بستانکاران و یا اداء دیون.

ماده 244 قانون امور حسبی:

اگر چیزی از ترکه در معرض تلف بوده یا حفظ آن محتاج به هزینه‌ای باشد که متناسب با بهای آن نیست وارث می‌تواند آن را بفروشد و‌ این عمل قبول ضمنی ترکه محسوب نمی‌شود.

و همچنین در صورتی که برای هزینه کفن و دفن میت و هزینه ضروری دیگر فروش قسمتی از ترکه لازم باشد این عمل قبول ضمنی ترکه محسوب‌ نیست.

ماده 317 قانون امور حسبی:

در صورتی که مالی اعم از منقول یا غیرمنقول قابل تقسیم و تعدیل نباشد ممکن است فروخته شده بهای آن تقسیم شود.
‌فروش اموال به ترتیب عادی به عمل می‌آید مگر آن که یکی از ورثه فروش آن را به طریق مزایده درخواست کند.

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: پدر در زمان حیات زمینی مشاع داشتند که پس از فوت بعد از انحصار وراثت تمامی وراث به دفترخانه مراجعه و انتقال قطعی به مادر دادند و مادر برای صدور سند شش دانگ به نام خود به دفترخانه مراجعه و ایشان را به دارایی فرستادند، حال با توجه به اینکه تشریفات قانونی را انجام داده است و مجدد باید به دفترخانه مراجعه کند، برای کارهای بعدی وراث می‌خواهند که مادر در دفترخانه قید نماید که این ملک ورثه‌ای فرزندانم می‌باشد و هیچ کس حق دخالت و تصرفی نداشته باشد و خود مادر تاکید بر این دارد که این موضوع را قید نماید و بعد از عمر ۱۲۰ ساله این زمین ورثه‌ای به فرزندان خود برگردد. باید چکار کرد؟


– پاسخ: 0

+ پرسش:  اگر وراث بخواهند خانه‌ای که به ایشان به ارث رسیده را بفروشند و در میان وراث یک دختر ۷ ساله، یک دختر ۱۲ ساله و یک پسر ۱۶ ساله هم باشند، آیا نیاز به کسب اجازه از دادگاه یا مقام قضایی برای فروش دارند یا خیر؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: یکی از وراث درخواست کارشناسی ملک کرده برای فروش، آیا وراث یا یکی از وارثین می‌تونه اعلام کنه من ارثم رو نمی‌فروشم و می‌خوام زمین برام بمونه؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: ما یک ملک پدری داریم که در پروسه انحصار وراثت بوده و خانواده دو تیره هستیم، خواهر و برادرهای ناتنی من بدون اطلاع از ما خونه رو فروختن و مامور اومد من رو بیرون کرد و کل وسایلم داخل خونه هست و بهم اجازه ندادن حتی وسایلم رو بردارم. الان باید چکار کنم؟


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا