حقوقی

مطالبه حق و حقوق کارگر

تعریف کارگر در قانون کار

ماده 2 قانون کار:

کارگر از لحاظ قانون کار، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

 

مزایا و حقوق کارگر

ماده 2 قانون کار:

مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور یا با تراضی طرفین به وسیله چک عهده بانک و با رعایت شرایط ذیل پرداخت شود:

الف – چنانچه بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه، مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت آن باید پس از محاسبه در پایان روز‌ یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد.

ب – در صورتی که بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه، پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت گیرد. در این حالت‌ مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود. ‌

تبصره – در ماه‌های سی و یک روزه مزایا و حقوق باید بر اساس سی و یک روز محاسبه و به کارگر پرداخت شود.

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: معلم مدرسه غیردولتی هستم که قبل از شروع مهر مدیر سفته‌ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از ما گرفت و تاکید کرد روش هیچی نوشته نشود. حقوق هر معلم را ۲ میلیون پرداخت می‌کند. بعد از اینکه سال تحصیلی شروع شد و این مدیر ما رو بیمه کردن و گفتن برای شما ۱۲روز بیمه تامین اجتماعی می‌ریزیم. قرارداد من تا ۰۳/۲/۳۱ هست اما با اینکه امروز ۱۲ خرداد هست و مدیر قصد ریختن حقوقمون رو نداره، من از طریق برنامه بیمه من متوجه شدم این مدیر بیمه اردیبهشت امسال و مهر پارسال رو هم پرداخت نکرده که هیچ! در بیمه گفته تا قبل از عید برای من حقوق دو میلیون و هفتصد می‌ریزه و بعد از عید هم برای بیمه گفته سه میلیون و هفتصد برای معلمم پرداخت می‌کنم، در حالی که من از همون ابتدا ۲ تومن می‌گیرم. در آخر ایشون با اینکه قرارداد ما تموم شده میگن سفته‌ها تون رو نمیدن و بایگانی می‌کنند.  چطوری می‌تونیم سفته‌هامون رو ازش بگیریم و بیمه و حقوق پرداخت نشده رو مطالبه کنیم؟


– پاسخ: 0

 

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام با توجه به اینکه موضوع قرارداد کار از ارکان قرارداد می‌باشد، بنده به مدت بیش از ۵ سال دارای قرارداد موقت یک ساله بودم و با توجه به اینکه امکان دائمی شدن قرارداد با توجه به قانون دائمی شدن قرارداد مشاغل موقت را داشتم، در حین قرارداد پیشنهاد دادند که با شغل دیگری (مغایر با موضوع قرارداد) در قبال دائمی شدن قرارداد اقدام نمایم و شفاها اقدام به قرارداد نمودند و احکام پرسنلی را نیز صادر نمودند ولیکن قراردادی مبنی بر دائمی شدن به صورت کتبی ارائه ننمودند و در پایان قرارداد یکساله قبلی، پایان همکاری بنده را اعلام نمودند. از آنجایی که قرارداد جدید شفاهی منعقد شده است و قرارداد قبلی نیز به صورت شفاهی فسخ شده، آیا امکان شکایت برای بازگشت به کار وجود دارد؟ با توجه به اینکه کارفرما هیچ قراردادی مبنی بر موضوع قرارداد برای کار جدید ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا