آیین دادرسی

قرار ترک تعقیب

قرار موقوفی تعقیب و موقوفی اجرا

ماده 13 قانون آیین دادرسی کیفری:

تعقیب امر کیفری که طبق قانون شروع شده است و همچنین اجرای مجازات موقوف نمی‌شود، مگر در موارد زیر:

الف – فوت متهم یا محکوم علیه

ب – گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم قابل گذشت

پ – شمول عفو

ت – نسخ مجازات قانونی

ث – شمول مرور زمان در موارد پیش بینی شده در قانون

ج – توبه متهم در موارد پیش بینی شده در قانون

چ – اعتبار امر مختوم

تبصره ۱- درباره دیه مطابق قانون مجازات اسلامی عمل می‌گردد.

تبصره ۲- هرگاه مرتکب جرم پیش از صدور حکم قطعی مبتلا به جنون شود، تا زمان افاقه، تعقیب و دادرسی متوقف می‌شود. مگر آنکه در جرائم حق‌الناسی شرایط اثبات جرم به نحوی باشد که فرد مجنون یا فاقد هوشیاری در فرض افاقه نیز نتواند از خود رفع اتهام کند. در این‌صورت به ولی یا قیم یا سرپرست قانونی وی ابلاغ می‌شود که ظرف مهلت پنج روز نسبت به معرفی وکیل اقدام نماید. در صورت عدم معرفی، صرف نظر از نوع جرم ارتکابی و میزان مجازات آن وفق مقررات برای وی وکیل تسخیری تعیین می‌شود و تعقیب و دادرسی ادامه می‌یابد.

 

قرار ترک تعقیب

ماده 79 قانون آیین دادرسی کیفری :

در جرائم قابل گذشت، شاکی می‌تواند تا قبل از صدور کیفرخواست درخواست ترک تعقیب کند. در این صورت، دادستان قرار ترک تعقیب صادر می کند. شاکی می‌تواند تعقیب مجدد متهم را فقط برای یک بار تا یک سال از تاریخ صدور قرار ترک تعقیب درخواست کند.

 

مشاوره حقوقی

+ پرسش: بعد از ثبت لایحه ترک تعقیب از طریق دفاتر خدمات قضایی یا از طریق پرتالی که در اختیار وکیل هست، معمولا چند روز بعد پیامک تاییده و ابلاغیه‌ش برای ما و متهم ارسال می‌شه؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: موضوع پرونده‌ای که در مجتمع جنایی…. رسیدگی می‌شده با موضوع توقیف غیرقانونی و سرقت (به دلیل اینکه هنگام بازداشت شخص، مامور حضور نداشته و در هنگام توقیف شخص، لوازم شخص اعم از موتورسیکلت و موبایل‌ها را برده‌اند) که با وجود احراز و اعتراف متهم پرونده مبنی بر اینکه بدون مامور طرف را گرفته و توقیف کرده و دلیل کارش هم این است که مامور نبوده و این کار رو کرده، ولی گفته موتور و موبایل‌ها را نبرده است.

نهایتا با کمال تعجب قرار منع تعقیب صادر شده است و سوال اینکه در حال حاضر موتور برده شده تکلیفش چی میشه و وقتی شخص متهم گفته در آگاهی که این کار رو کرده و بدون مامور اقدام به توقیف شخص کرده‌ام چگونه منع تعقیب صادر شده؟ چرا حتی استعلام نشده که صاحب موتور و گوشی‌ها که الان سرقت شده است چه کسی می‌باشد؟ شاید باور نکنید دادیار شعبه گفته است که عرف همین است که اگر بدون مامور هم کسی توقیف شد اشکالی ندارد! خواهشمندم راهنمایی بفرمایید ؛
الان تکلیف وسایل برده شده چه می‌باشد؟ آیا توقیف بدون مامور جرم نمیباشد؟اگر با این عنوان جرم نتوان پیگیری نمود، عنوان جرم چه می‌باشد؟


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. قرار اعدادی برای پرونده ما صادر شده، لایحه دفاعیه برای شعبه ارسال کردم. از طرفی هم در روند پرونده نوشته شده به دلیل بلاتصدی بودن شعبه، وقت نظارت تجدید و برای تاریخ ۱/۳/۱۴۰۳ تعیین گردید! این یعنی چه و چه کاری باید انجام بدهم؟

  2. سلام قرار ارجاع امر به هیئت کارشناسی که در پرونده خانواده زده یعنی چه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا