کیفری

مخالفت مالکین ساختمان در بازسازی، تعمیرات و …

تقسیم بندی مالکیت در آپارتمان‌ها

ماده 1 قانون تملک آپارتمان‌ها:

مالکیت در آپارتمان‌های مختلف و محل‌های پیشه و سکنای یک ساختمان شامل دو قسمت است.

‌مالکیت قسمت‌های اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک.

 

تصمیم با اکثریت مالکین

ماده 6 قانون تملک آپارتمان‌ها:

چنانچه قراردادی بین مالکین یک ساختمان وجود نداشته باشد کلیه تصمیمات مربوط به اداره و امور مربوط به قسمت‌های مشترک به اکثریت آراء مالکینی است که بیش از نصف مساحت تمام قسمت‌های اختصاصی را مالک باشند.

 

هزینه قسمت‌های مشترک ساختمان

ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها:

هر کس آپارتمانی را خریداری می‌نماید به نسبت مساحت قسمت اختصاصی خریداری خود در زمینی که ساختمان روی آن بنا شده یا‌اختصاص به ساختمان دارد مشاعاً سهیم می‌گردد مگر آن که مالکیت زمین مزبور به علت وقف یا خالصه بودن یا علل دیگر متعلق به غیر باشد که در این‌صورت باید اجور آن را به همان نسبت به پردازد مخارج مربوط به محافظت ملک و جلوگیری از انهدام و اداره و استفاده از اموال و قسمتهای مشترک و‌ به طور کلی مخارجی که جنبه مشترک دارد و یا به علت طبع ساختمان یا تأسیسات آن اقتضا دارد یک جا انجام شود نیز باید به تناسب حصه هر مالک‌به ترتیبی که در آیین‌نامه ذکر خواهد شد پرداخت شود هر چند آن مالک از استفاده از آنچه که مخارج برای آن است صرفنظر نماید.

 

بازسازی ساختمان بدون رضایت برخی از مالکان

ماده 13 قانون تملک آپارتمان‌ها:

در صورتی که به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار‌فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالکان قسمتهای اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند، آن دسته از مالکان‌که قصد بازسازی مجموعه را دارند، می‌توانند براساس حکم دادگاه، با تأمین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکان که از همکاری خودداری‌می‌ورزند نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و پس از اتمام عملیات بازسازی و تعیین سهم هریک از مالکان از بنا و هزینه‌های انجام شده، سهم‌مالک یا مالکان یاد شده را به اضافه اجوری که برای مسکن اجاری ایشان پرداخت شده‌است از اموال آنها از جمله همان واحد استیفا کنند. در صورت‌عدم توافق در انتخاب کارشناسان، وزارت مسکن و شهرسازی با درخواست مدیر یا هیأت مدیره اقدام به انتخاب کارشناسان یاد شده خواهد کرد.

بصره ۱. مدیر یا مدیران مجموعه به نمایندگی از طرف مالکان می‌توانند اقدامات موضوع این ماده را انجام دهند.

تبصره ۲. چنانچه مالک خودداری کننده از همکاری اقدام به تخلیه واحد متعلق به خود به منظور تجدید بنا نکند، حسب درخواست مدیر یا مدیران‌مجموعه، رئیس دادگستری یا رئیس مجتمع قضایی محل با احراز تأمین مسکن مناسب برای وی توسط سایر مالکان، دستور تخلیه آپارتمان یاد شده را‌صادر خواهد کرد.

 

مشاوره حقوقی

پرسش: در آپارتمانی که مجموعا سه واحد می‌باشد، دو تا از مالکین می‌خواهند آسانسور نصب کنند ولی مالک سوم مخالف است. آیا می‌توان با موافقت اکثریت اقدام به نصب آسانسور نمود؟ قابل ذکر است که هزینه‌ای از واحدی که مخالف است دریافت نخواهد شد.


پاسخ مشاوره حقوقی: مطابق قانون تملک آپارتمان‌ها نظریه اکثریت ملاک عمل است و اقلیت ملزم به انجام عمل است.

+ پرسش: قبل از عید مدیر ساختمان ما خواستن داخل ساختمان رو بازسازی کنند، دیوارها رو سرامیک کردن، سقف و نرده‌ها رو رنگ زدن. ما از ابتدای کار مخالفتمون رو اعلام کردیم و گفتیم درحال حاضر توانایی پرداخت هزینه‌ش رو نداریم، چون پدرم توانایی کار کردن و نداره و تازگی یک تصادف داشتیم که همه ساکنین در جریانن. ایشون گفتن مشکلی نیست و اینجا رو درست کردن و الان ما و ۳، ۴ واحد دیگه از کار ایشون راضی نیستن. سرامیک‌ها همه کج و بیرون زده و نامتقارن هست و رنگ‌ها هم دو رنگ و ناصاف هست و ایشون نمای بلوک رو هم به اختیار خودشون سرامیک کردن که هیچکس راضی نیست و در این حین بنای ایشون به دیوار دستشویی ما از بیرون ضربه وارد کرده و باعث شکستن سرامیک دیوار دستشویی شده که البته هیچکدام زیر بار نمیرن. ضمن اینکه بالای درب ورودی ما سرامیک‌ها هیچ تکیه گاهی ندارن و ممکنه بیوفتن رو سرمون و ما چند بار به ایشون و بنا اعلام کردیم اما اصلاحی انجام نشده و نمای در هم خراب شده. ایشون میگن فقط شما ناراضی هستی و بقیه مشکلی ندارن. می‌خواستم بدونم در صورت شکایت میشه کلا هزینه رو پرداخت نکرد و خسارت هم گرفت؟ البته شاید همسایه‌ها دراین امر شرکت نکنند.


– پاسخ: 0

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا