خانواده

گرفتن مهریه بدون طلاق

به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. همچنین زن می تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود.

گرفتن مهریه بدون طلاق

مطالبه مهریه قبل از طلاق از طریق اجرائیات ثبت است و در صورتی که شوهر مالی نداشت که بابت مهریه بپردازد زوجه می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت دادخواست مطالبه مهریه کند تا دادگاه به این موضوع رسیدگی کند.

+ پرسش: بنده و خانمم به توافق رسیدیم که در ازای مهریه، زمینی که نصف مبلغ مهریه هست رو به نامش بزنم، لطفا مراحلش رو برام توضیح بدید. سوال دیگر اینکه چه مواردی باید رعایت بشه که ایشون مجدد نتونه مابقی مهرش رو مطالبه کنه؟ در ضمن قصد طلاق هم نداریم.


– پاسخ:  از طریق دفاتر اسناد رسمی ملک را به نام زوجه بزنید و قید شود که بابت مهریه بوده و دیگر هیچ گونه ادعایی نسبت به ان ندارد و حق رجوع نسبت به مابقی را خانم ابراء نماید.

 

نحوه محاسبه مهریه

طبق ماده 1082 قانون مدنی، چنانچه مهریه وجه رایج باشد مرجع صالح بنا به درخواست هر یک از زوجین میزان آن را با توجه به تغییر شاخص قیمت سال زمان تادیه نسبت به سال وقوع عقد محاسبه و تعیین می‌نماید.

در صورتی که زوجین در حین اجرای عقد در خصوص محاسبه و پرداخت مهریه وجه رایج به نحو دیگری تراضی کرده باشند مطابق تراضی ایشان عمل خواهد شد.

نحوه محاسبه مهریه وجه رایج بدین صورت است: متوسط شاخص بها در سال قبل تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد ضربدر مهریه مندرج در عقدنامه.

در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه زوجه متوفی پرداخت شود تاریخ فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا