خانواده

مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ ⚡️ نفقه فرزند بعد از فوت پدر

نفقه فرزند به ترتیب بر عهده افراد زیر است و در صورتی که هر یک از افراد زیر فوت کرده باشد یا توانایی مالی جهت پرداخت نفقه را نداشته باشد نفقه فرزند به عهده نفر بعدی خواهد بود:

  1. پدر
  2. اجداد پدری ( پدرِ پدر)
  3. مادر
  4. اجداد و جدات مادری (پدر و مادرِ مادر)
  5. جدات پدری (مادر پدر)

نکته: “اجداد” جمع کلمه “جد” و به معنی پدر است.

نکته: “جدات” جمع کلمه “جده” و به معنی مادر است.

ماده 1199 قانون مدنی:

نفقه اولاد بر عهده پدر است؛ پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدری است با رعایت الاقرب‌‌فالاقرب، در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن ها نفقه بر عهده مادر است.

هرگاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب‌النفقه است و اگر چند نفر از ‌اجداد و جدات مزبور از حیث درجه اقربیت مساوی باشند نفقه را باید به حصه مساوی تادیه کنند.

عدم توانایی پدر در پرداخت نفقه

در صورتی که پدر توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد آیا می‌توان به پدر بزرگ رجوع کرد؟

طبق ماده 1199 قانون مدنی در صورت فوت پدر یا عدم قدرت مالی جهت پرداخت نفقه، نفقه فرزند به عهده اجداد پدری است.

نفقه فرزند بعد از فوت پدر از پدربزرگ مادری

بطور مثال در صورتی که کودکی پدرش از دنیا رفته و ترکه ای (ارثی) برای پرداخت نفقه او به جای نگذاشته است. و بستگان زنده او عبارتند از: یک برادر و یک خواهر که هر دو تمکن مالی دارند و مادر کودک دارای تمکن مالی نباشد اما پدرِ مادر (پدربزرگِ مادری فرزند) تمکن مالی داشته باشد، نفقه فرزند بعد از فوت پدر به عهد وی است و مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ باید انجام شود.

پرداخت نفقه فرزند توسط خویشاوندان

اگر پدری از پرداخت نفقه کودک خود امتناع کند. و یکی از خویشاوندان کودک به دلیل ندادن نفقه توسط افرادی که نفقه کودک بر آنها واجب است یا حتی اجازه دادگاه اقدام به پرداخت کند. پرداخت کننده حق دارد مبلغ پرداختی را از پدر کودک مطالبه نماید.

 ماده 53 قانون حمایت خانواده
ماده 53 قانون حمایت خانواده

نفقه معوقه فرزند بعد از فوت پدر

نفقه معوقه فرزند (نفقه گذشته یعنی نفقه‌ای که قبلا باید پرداخت می‌شده ولی پرداخت نشده) قابل مطالبه نیست. اما در صورتی که قبلا مطالبه در این جهت صورت گرفته و رای قطعی گرفته شده ولی پرداختی از سوی پدر انجام نشده، چون دین محسوب می‌شود، می‌توان بعد از اخذ گواهی انحصار وراثت به طرفیت وراث دادخواست داده و طلب گذشته (نفقه معوقه فرزند) را از اموال متوفی دریافت کرد.

نفقه فرزند بعد از ازدواج مجدد مادر

سوال: در صورتی که نفقه فرزند بعد از فوت پدر توسط پدر بزرگ در حال پرداخت باشد و مادر بخواهد ازدواج کند. آیا نفقه فرزند قطع می شود؟

پاسخ وکیل دادگستری: ازدواج مادر ربطی به عدم پرداخت نفقه توسط اشخاص واجب النفقه ندارد.

مبلغ نفقه فرزند بعد از فوت پدر

مبلغ نفقه فرزند توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌شود و نمی‌توان مبلغی بصورت پیش فرض برای آن مشخص کرد و براساس نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت فرزند از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و … مشخص می‌شود.

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر عدم پرداخت نفقه تعیین شده در دادگاه برای نوه توسط پدربزرگ چه حکمی دارد؟

    1. باسلام
      در صورتی که تمکن مالی داشته باشند باید اقدام به پرداخت نفقه کنند ولی با وجود داشتن توانایی مالی پرداختی صورت نگرفت می توانید اقدام به شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا