خانواده

طلاق از طرف زن

در صورتی که نمی‌توانید با طلاق توافقی جدا شوید یا وکالت در طلاق (حق طلاق) ندارید، چاره‌ای جز طلاق یکطرفه برای خانم نیست.

✅ طلاق از طرف زن چگونه است؟

زوجه غیر از طلاق توافقی و یا داشتن حق طلاق می تواند با دو مورد زیر اقدام به طلاق نماید:

  • اثبات یکی از شرایط 12 گانه ضمن عقد
  • اثبات عسر و حرج

[ مقالات مرتبط: انواع طلاق ]

✅ طلاق از طرف زن چقدر طول میکشد؟

زمان دقیقی را نمی‌توان مشخص کرد زیرا زوجه از لحاظ اینکه از کدام روش اقدام کند برای طلاق و اینکه زوج به حکمی که برای طلاق صادر می‌شود اعتراض کند یا خیر. اما در حالت عادی ممکن است بین ۳ماه تا یکسال زمان ببرد.

✅ شرایط طلاق از طرف زن در دوران عقد چیست؟

از نظر درخواست طلاق برای زن فرقی نمی‌کند که در دوران عقد باشد یا خیر. اما فقط نوع طلاق می‌تواند متفاوت باشد مثلا زمانی که زوجه باکره باشد طلاق از نوع طلاق بائن خواهد بود.

✅ طلاق از طرف زن بدون رضایت مرد امکان پذیر است؟

طلاقی که از طرف زوجه صورت می‌گیرد معمولا بدون رضایت مرد است چراکه در صورتی که مرد رضایت داشته باشد بهتر است اقدام به طلاق توافقی کنید. و در این حالت نیز شما باید یکی از شرایط مندرج در سند ازدواج و یا عسر و حرج خود را ثابت نمایید.

✅ حداقل تعداد جلسات دادگاه در طلاق از طرف زوجه معمولا چقدر است؟

بعد از گذراندن مشاوره ۶ جلسه ای، با نظرعدم سازش و شورای حل اختلاف که ۶ جلسه می‌باشد، بعد از آن، جهت سازش و در صورت‌عدم سازش پرونده به دادگاه جهت رسیدگی برمی گردد.

در جلسه رسیدگی در دادگاه خانواده برای صدور حکم مقتضی، زوجین حاضر خواهید شد. روال عادی شعبات یک مرتبه جلسه رسیدگی در مرحله بدوی می‌باشد مگر در موارد استثنایی و طی مهلت اعلامی بعد از آن زوجین باید داور خود را معرفی کنند تا نظر خودشان را ارسال کنند.

بطور معمول بعد از صدور رای هر کدام از زوجین می‌توانند اعتراض کنند و پس از ارسال پرونده به دادگاه تجدیدنظر که اصل بر غیرحضوری بودن جلسات هست و در موارد استثنایی ممکن است طرفین را احضار نمایند.

بعد از صدور رای مجدد دادنامه قابل فرجام‌خواهی می‌باشد که در دیوانعالی نیز جلسات غیرحضوری می‌باشد.

ارتباط ازدواج مجدد و دادخواست طلاق زوجه

چنانچه علت ازدواج مجدد زوج، تخلف زوجه از انجام وظایف زوجیت و عدم تمکین وی از زوج باشد و به وسیله حکم دادگاه اجازه ازدواج مجدد به زوج داده شده باشد دعوی طلاق زوجه وارد نیست.

طلاق از طرف زن

❓ آیا زوجه در دوران عقد با استفاده از حق حبس و دریافت نفقه و مهریه خود باز هم می‌تواند طلاق یکطرفه و بدون رضایت زوج بگیرد؟

بله اصولا با استناد به عسر و حرج حکم بر طلاق صادر می‌گردد. و زوجه با گذشت چندین سال (مثلا ۲سال) و احراز عسر و حرج با بذل کل مهریه یا بخشی از آن صدور حکم طلاق امکانپذیر است.

❓ اگر زوجه نسبت به طلاق یکطرفه اقدام کرده باشد، می‌توان حقوق مالی زوجه را اسقاط کرد که قابل مطالبه نباشد؟

زوج با استنباط به اینکه چون زوجه نسبت به طلاق اقدام کرده نمی‌تواند حق مطالبه را از زوجه اسقاط کند. حقوق مالی زوجه در هر صورت قابل مطالبه است و ارتباطی به نوع طلاق ندارد.

❓ آیا زوجه می‌تواند با اثبات نشانه‌های ناتوانی مردان و ناتوانی جنسی (مثلا علائم اختلال نعوظ)، اقدام به طلاق کند؟

در صورت اثبات با تایید پزشکی قانونی، این موضوع از موارد عسر و حرج زوجه بوده و می‌توانید درخواست طلاق دهید. از طریق گواهی پزشکی قانونی ادعای خود را اثبات نمایید.

 

اختیار شوهر در طلاق

ماده 1133 قانون مدنی:

مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.

تبصره – زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

 

موارد طلاق از طرف زن

1) وکالت در طلاق

ماده 1119 قانون مدنی:

طرفین عقد ازدواج می‌توانند، هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند:

مثل اینکه شرط شود، هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که، پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی، خود را مطلقه‌ سازد.

 

2) عدم پرداخت نفقه یا عجز از پرداخت نفقه

ماده 1129 قانون مدنی:

در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌‌تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌نماید. ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

 

3) عسر و حرج زوجه

ماده 1133 قانون مدنی:

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند، چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

تبصره – عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.

۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

۵- ابتلاء زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

 

مشاوره حقوقی

پرسش: امروز دادنامه درخواست طلاق زوجه اومد و حکم طلاق صادر شد ولی نام زوجه و تاریخ عقد اشتباه ثبت شده. آیا می‌تونم تقاضای رد دادنامه رو بدم؟


پاسخ مشاوره حقوقی: هرگاه در تنظیم و نوشتن رای دادگاه سهو قلم رخ دهد مثل از قلم افتادن کلمه‌ای یا زیاد شدن آن و یا اشتباهی در محاسبه صورت گرفته باشد تا وقتی که از آن درخواست تجدیدنظر نشده، دادگاه راسا یا به درخواست ذی‌نفع، رای را تصحیح می‌نماید. رای تصحیحی به طرفین ابلاغ خواهد شد. پس با استناد به ماده 309 قانون آیین دادرسی مدنی از شعبه صادر کننده رای درخواست اصلاح رای نمایید.

+ پرسش: خانم بنده می‌خواهد طلاق بگیرد. در سند ازدواج ما یک بندی نوشتند که از روز عقد به بعد هر دارایی داشته باشیم باهم شریک هستیم. حال با این بند و با درخواست طلاقی که خواهد داد چه اتفاقی بر سر دارایی من اعم از خونه و ماشینم میاد؟


– پاسخ: 0

+ پرسش: متاسفانه شوهرم بیش از حد خود ارضایی میکنه و چون ازدواج ما از سر عشق و انتخاب من بود ۳سال جلو خانواده‌م به کسی حرفی نزدم و فقط آزرده میشدم، جوری که اعتماد به نفسم داغون شده ولی هر لحظه داغون و داغون‌تر میشم .خسته شدم از این موضوع و میخوام جدا بشم چون داره دیوونه‌م می‌کنه. آیا راهی هست؟ و اینکه با یکسری رفتارها حتی احساس میکنم رابطه با یک آقای دیگه داره و حدس میزنم همجنس‌گرا بوده و هست.


– پاسخ: 0

+ پرسش: من با همسرم دو هفته هست که عقد کردیم، در واتساپ پیام‌هاش رو دیدم که به دوست دختر سابقش ۵ روز مونده به عقدمون پیام داده و او رو دعوت کرده به مراسم عقد و بهش گفته که دوستش داشته و هی اصرار کرده و دختره هم گفته اومدن من اصلا درست نیست و فلان. من هم می‌خوام طلاق بگیرم، عکس پیام‌هاشم دارم، این خیانت محسوب میشه؟ من می‌تونم طلاق بگیرم؟


– پاسخ: 0

 

 

[ وکلای مرتبط: وکیل طلاق / وکیل خانواده ]

اگر به مشاوره حقوقی تلفنی فوری نیاز دارید بر روی "مشاوره با وکیل" کلیک نمایید.

مشاوره با وکیل

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. همسر من اعتیاد داشته و الان ترک کرده. من برای اینکه درخواست طلاق بدم می‌تونم اقدام کنم یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا